vrijdag 24 februari 2017

De top 50 meest innovatieve bedrijven ter wereld

De top 50 meest innovatieve bedrijven ter wereld

21 februari 2017 Consultancy.nl
Apple en Google zijn de meest innovatieve bedrijven ter wereld. Dat blijkt uit een onderzoek van The Boston Consulting Group. De rest van de top 5 bestaat uit Tesla, Microsoft en Amazon. Onder meer het putten uit verschillende inspiratiebronnen, het gebruik van data en het samenwerken met externe partijen vormen eigenschappen waarmee deze meest innovatieve organisaties zich van hun branchegenoten weten te onderscheiden. 
In het ‘Most Innovative Companies’ rapport heeft The Boston Consulting Group (BCG) een top 50 samengesteld van de meest innovatieve bedrijven ter wereld. Het onderzoeksrapport, dat gebaseerd is op een survey gehouden onder 1.500 senior innovatiemanagers en –bestuurders, besteedt bovendien aandacht aan een aantal belangrijke thema’s die in verband worden gebracht met innovatie.

Meest innovatieve bedrijven van 2016
Uit het onderzoek blijkt dat Apple de eerste plek heeft behouden, als meest innovatieve bedrijf van 2016. Apple staat al meer dan vijf jaar bovenaan de lijst, gevolgd door Google op de tweede plek en Tesla Motors op #3. Verder bestaat de top vijf uit softwarebedrijf Microsoft en e-commercegigant Amazon.
Het strategie advieskantoor merkt op dat een aantal disruptieve bedrijven hun opmars in de lijst hebben voortgezet. Netflix is 15 plekken gestegen ten opzichte van vorig jaar en haalt de zesde plek. Tegelijkertijd maken Uber en Airbnb dit jaar hun debuut op de lijst, en komen respectievelijk binnen op de 17de en 21ste plek. Het grootste deel van de lijst bestaat, net als voorgaande jaren, uit technologie en automotive bedrijven – waarvan de laatstgenoemde groep aanzienlijk investeert in R&D. 

Waar nieuwe projecten en ideeën voor groei vandaan komen

Innovatie best practices

In het onderzoek werd ook aandacht besteed aan de factoren die innovatieve bedrijven onderscheiden van minder innovatieve bedrijven. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat een van de cruciale aspecten de breedte van de zoektocht naar nieuwe ideeën en oplossingen is. 78% van de bedrijven die zich zelf hoge scores toekennen op het gebied van innovatie geeft aan vaak tot zeer vaak gebruik te maken van interne inspiratiebronnen. Van de bedrijven die zichzelf minder hoge scores toekennen is slechts 33% het hier mee eens.
72% van de innovatie voorlopers geeft aan gebruik te maken van ‘competitive intelligence’, ten opzichte van 32% van de bedrijven met zwakke innovatiescores. In het geval van klantsuggesties besteedt 70% van de sterk presterende bedrijven hier vaak tot zeer vaak aandacht aan, tegenover 26% van de innovatie achterblijvers. Over de hele linie worden alle inspiratiebronnen door rond de 60% van de sterk innovatieve bedrijven benut, terwijl elk van de bronnen benut wordt door minder dan een derde van de bedrijven die zichzelf minder innovatief vinden. 

Databronnen die bedrijven gebruiken voor innovatie

De mate waarin gebruik gemaakt wordt van data analyse bleek ook sterk te verschillen tussen de sterke en zwakke presteerders. Zo maakt van de eerste groep 86% gebruik van bedrijfsdata, 83% van patent data en 81% van wetenschappelijke literatuur, ten opzichte van 23%, 18% en 16% van de minder innovatieve bedrijven. 
De onderzoekers concluderen dat veel bedrijven terughoudend zijn met het inzetten van ‘niet-hier-bedachte’ technologieën en oplossingen. Deze mindset “kan fataal zijn”, stelt BCG partner en medeauteur van het rapport Andrew Taylor. Hij vervolgt: “De meest succesvolle innovators weten tegenwoordig een strategische balans te vinden tussen interne en externe innovatie. Zij scannen slim en efficiënt naar externe ideeën – en weten goed hoe zij deze moeten binnenhalen.”
Doordat innovatie steeds vaker technisch van aard is, zijn bedrijven steeds meer aangewezen op externe partijen om toegang te kunnen krijgen tot nieuwe oplossingen of om deze te ontwikkelen. De meest innovatieve bedrijven bleken ook hier verschillende kanalen in te zetten om toegang te krijgen tot innovatie en expertise – met fusies en overnames voorop.

Gebruik van tools door top 30 innovatieve bedrijven

Naast het inkopen van innovatie en kennis, kiezen bedrijven ook relatief vaak voor het aangaan van joint ventures, partnerships en het inzetten van corporate venturing. Zo maakt 57% van de top 10 meest innovatieve bedrijven gebruik van corporate venturing en 66% van accelerators, incubators en partnerships. Voor de top 30 liggen deze percentages al een stuk lager met respectievelijk 40% en 44%.
Vooral het benutten van accelerators, incubators en partnerships om externe ideeën te verkrijgen is in de periode van 2010 tot 2015 aanzienlijk populairder geworden – het percentage van de top 10 uit zeven sectoren dat hiervan gebruik maakt is gestegen met 62 procentpunten. Innovatielabs worden tot nu toe het minst gebruikt – 19% van de top 30 maakt hiervan gebruik.
Hadi Zablit, eveneens partner bij BCG en medeauteur, vertelt: “Vooroplopende innovators gaan tegen de ‘niet-hier-bedacht’ mindset in door middel van structuur en cultuur. Zij gebruiken nieuwe aanpakken zoals corporate venture capital en incubators als aanvulling op traditionele methoden zoals joint ventures. Met prikkels en leiderschap stimuleren zij een meer naar buiten gerichte cultuur.”