De top 50 meest innovatieve bedrijven ter wereld
Apple en Google zijn de meest
innovatieve bedrijven ter wereld. Dat blijkt uit een onderzoek van The
Boston Consulting Group. De rest van de top 5 bestaat uit Tesla,
Microsoft en Amazon. Onder meer het putten uit verschillende
inspiratiebronnen, het gebruik van data en het samenwerken met externe
partijen vormen eigenschappen waarmee deze meest innovatieve
organisaties zich van hun branchegenoten weten te onderscheiden.
In het ‘Most Innovative Companies’ rapport heeft The Boston Consulting Group (BCG)
een top 50 samengesteld van de meest innovatieve bedrijven ter wereld.
Het onderzoeksrapport, dat gebaseerd is op een survey gehouden onder
1.500 senior innovatiemanagers en –bestuurders, besteedt bovendien
aandacht aan een aantal belangrijke thema’s die in verband worden
gebracht met innovatie.
Uit het onderzoek blijkt dat Apple de
eerste plek heeft behouden, als meest innovatieve bedrijf van 2016.
Apple staat al meer dan vijf jaar bovenaan de lijst, gevolgd door Google
op de tweede plek en Tesla Motors op #3. Verder bestaat de top vijf uit
softwarebedrijf Microsoft en e-commercegigant Amazon.
Het strategie advieskantoor merkt op dat
een aantal disruptieve bedrijven hun opmars in de lijst hebben
voortgezet. Netflix is 15 plekken gestegen ten opzichte van vorig jaar
en haalt de zesde plek. Tegelijkertijd maken Uber en Airbnb dit jaar hun
debuut op de lijst, en komen respectievelijk binnen op de 17de en 21ste
plek. Het grootste deel van de lijst bestaat, net als voorgaande jaren,
uit technologie en automotive bedrijven – waarvan de laatstgenoemde
groep aanzienlijk investeert in R&D.
Innovatie best practices
In het onderzoek werd ook aandacht
besteed aan de factoren die innovatieve bedrijven onderscheiden van
minder innovatieve bedrijven. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat een
van de cruciale aspecten de breedte van de zoektocht naar nieuwe ideeën
en oplossingen is. 78% van de bedrijven die zich zelf hoge scores
toekennen op het gebied van innovatie geeft aan vaak tot zeer vaak
gebruik te maken van interne inspiratiebronnen. Van de bedrijven die
zichzelf minder hoge scores toekennen is slechts 33% het hier mee eens.
72% van de innovatie voorlopers geeft aan
gebruik te maken van ‘competitive intelligence’, ten opzichte van 32%
van de bedrijven met zwakke innovatiescores. In het geval van
klantsuggesties besteedt 70% van de sterk presterende bedrijven hier
vaak tot zeer vaak aandacht aan, tegenover 26% van de innovatie
achterblijvers. Over de hele linie worden alle inspiratiebronnen door
rond de 60% van de sterk innovatieve bedrijven benut, terwijl elk van de
bronnen benut wordt door minder dan een derde van de bedrijven die
zichzelf minder innovatief vinden.
De mate waarin gebruik gemaakt wordt van
data analyse bleek ook sterk te verschillen tussen de sterke en zwakke
presteerders. Zo maakt van de eerste groep 86% gebruik van bedrijfsdata,
83% van patent data en 81% van wetenschappelijke literatuur, ten
opzichte van 23%, 18% en 16% van de minder innovatieve bedrijven.
De onderzoekers concluderen dat veel
bedrijven terughoudend zijn met het inzetten van ‘niet-hier-bedachte’
technologieën en oplossingen. Deze mindset “kan fataal zijn”, stelt BCG
partner en medeauteur van het rapport Andrew Taylor. Hij vervolgt: “De
meest succesvolle innovators weten tegenwoordig een strategische balans
te vinden tussen interne en externe innovatie. Zij scannen slim en
efficiënt naar externe ideeën – en weten goed hoe zij deze moeten
binnenhalen.”
Doordat innovatie steeds vaker technisch
van aard is, zijn bedrijven steeds meer aangewezen op externe partijen
om toegang te kunnen krijgen tot nieuwe oplossingen of om deze te
ontwikkelen. De meest innovatieve bedrijven bleken ook hier
verschillende kanalen in te zetten om toegang te krijgen tot innovatie
en expertise – met fusies en overnames voorop.
Naast het inkopen van innovatie en
kennis, kiezen bedrijven ook relatief vaak voor het aangaan van joint
ventures, partnerships en het inzetten van corporate venturing. Zo maakt
57% van de top 10 meest innovatieve bedrijven gebruik van corporate
venturing en 66% van accelerators, incubators en partnerships. Voor de
top 30 liggen deze percentages al een stuk lager met respectievelijk 40%
en 44%.
Vooral het benutten van accelerators,
incubators en partnerships om externe ideeën te verkrijgen is in de
periode van 2010 tot 2015 aanzienlijk populairder geworden – het
percentage van de top 10 uit zeven sectoren dat hiervan gebruik maakt is
gestegen met 62 procentpunten. Innovatielabs worden tot nu toe het
minst gebruikt – 19% van de top 30 maakt hiervan gebruik.
Hadi Zablit, eveneens partner bij BCG en
medeauteur, vertelt: “Vooroplopende innovators gaan tegen de
‘niet-hier-bedacht’ mindset in door middel van structuur en cultuur. Zij
gebruiken nieuwe aanpakken zoals corporate venture capital en
incubators als aanvulling op traditionele methoden zoals joint ventures.
Met prikkels en leiderschap stimuleren zij een meer naar buiten
gerichte cultuur.”