dinsdag 31 maart 2015

12 redenen waarom oudere werkzoekenden (45+) interessant zijn voor werkgevers!




Als je als ‘oudere’ werkloos wordt, heb je dan überhaupt nog wel een kans om weer aan het werk te komen? Ben je niet al afgeschreven voor de arbeidsmarkt? Versleten, opgebrand, zonder toegevoegde waarde? Nee, er zijn juist hele goede, op feiten gebaseerde redenen om oudere werknemers in dienst te nemen en, waar mogelijk, in dienst te houden!

1.    Ze verzuimen minder
Oudere werknemers melden zich minder vaak ziek dan jongeren en zijn opmerkelijk vaak 0-verzuimers. Ze doen ook niet aan baaldagen. Vanaf 55 jaar neemt het verzuim onder ouderen af.  De meeste ouderen blijven tot op hoge leeftijd gezond.
2.    Ze zijn psychisch gezonder
Psychische problemen zoals depressie en burn-out blijken meer bij jongeren voor te komen dan bij ouderen.  En dat zijn geen kleine verschillen: 19 procent van de jongeren tot 25 jaar heeft een of meer psychische klachten tegenover 10 procent van de mensen tussen 65 en 74 jaar.
3.    Ze hebben meer kennis en ervaring
Sommige dingen worden inderdaad minder als je ouder wordt. Je fluïde vermogens gaan bijvoorbeeld achteruit. Dat wil zeggen dat je minder snel analytisch kunt denken en problemen oplossen. Abstracte, contextloze kennis en klassikaal onderwijs zijn minder geschikt voor ouderen. Maar daar staat tegenover dat hun zogeheten gekristalliseerde vermogens toenemen. Dat betekent dat je met het ouder worden meer kennis en ervaring opdoet. Ouderen leren dan ook beter via praktische ervaring die aansluit op hun dagelijkse werk. Ze hebben slimmere werkstrategieën dan jongeren. Sommige ouderen blijven uitstekende cognitieve prestaties behalen, zelfs beter dan de gemiddelde 20-jarige. Intelligentie en opleiding zijn namelijk, naast leeftijd, erg bepalend voor cognitieve prestaties. Bovenal betekent leeftijd per definitie een voorsprong op jongeren als het gaat om opgebouwde kennis, vaardigheden en ervaring.
4.    Ze zijn sociaal vaardiger
In het algemeen kunnen ouderen beter met mensen omgaan. Hier geldt dat men ‘door schade en schande’ leert. Door hun jarenlange ervaring in het omgaan met collega’s, klanten en managers weten ouderen beter welke aanpak en benadering werkt, en welke niet.

5.    Ze hebben meer inzicht in complexe problemen
Door hun ervaring hebben ouderen over het algemeen een beter inzicht in ingewikkelde problemen en uitdagingen, tenminste als die een directe relatie hebben met hun eigen werk. Hierdoor kunnen zij van grote waarde zijn in crisisachtige situaties.

6.    Ze zijn minder ik- en carrièregericht
Bij verschillende levensfases horen verschillende ‘mentaliteiten’ of ‘temperamenten’. Zijn jongeren vaak vol energie en (tomeloze) ambitie, ouderen zijn vaak meer gericht op hun omgeving dan op zichzelf. Zij zijn meer gewend om rekening te houden met de belangen van anderen en te denken en handelen in het belang van het collectief (de afdeling, het bedrijf). Het koste wat kost - en als het moet ten koste van anderen – promotie willen maken is er voor ouderen vaak wel af. Ook in dit opzicht zijn ze stabieler en rustiger.

7.    Ze zijn toleranter
Door hun grotere werk- en levenservaring zijn ouderen vaak ook toleranter, verdraagzamer tegenover anderen en andersdenkenden. Zij hebben geleerd dat zij niet de waarheid in pacht hebben, en dat het soms de moeite loont om niet je eigen mening te volgen, maar te luisteren naar die van iemand anders.

8.    Ze nemen geen onverantwoorde risico’s
Het nemen van onverantwoorde risico’s en impulsief gedrag is ook iets wat bij jeugdige werknemers hoort, niet bij oudere. Ouderen zijn, wederom door schade en schande, over het algemeen voorzichtiger bij het nemen van risico’s, en denken eerder na voordat ze iets doen.

9.    Ze hebben meer zelfkennis
Als je het nodige hebt meegemaakt, zowel op je werk als in je privé-leven, dan leidt dit ook bijna altijd tot een groter inzicht in jezelf. In je capaciteiten, maar ook in je grenzen en je zwakkere punten. En als je jezelf kent, kun je pas echt van waarde zijn voor je omgeving. Dat wisten de oude Grieken al …

10.    Ze zijn loyaal
Oudere werknemers zijn loyaler, trouwer dan jongeren. “Jobhoppen” is er niet meer bij als je wat ouder bent. Het draait dan eerder om kwaliteit, bestendigheid en duurzaamheid. Stuk voor stuk waarden waarop werknemers en bedrijven echt kunnen bouwen.

11.    Er zijn aantrekkelijke subsidies
Iets heel anders nog tot slot: veel bedrijven en werkgevers weten nog niet dat zij in aanmerking kunnen komen voor zeer forse, en dus aantrekkelijke subsidies, als het om oudere werknemers gaat. Zeker voor kleinere (MKB-)organisaties kan dit erg aantrekkelijk en profijtelijk zijn. In sommige gevallen kunnen oudere werknemers een klein jaarsalaris (van bijvoorbeeld 30 duizend euro) meenemen aan subsidies.

12. Ze hebben de toekomst!
Het is nu misschien wel even crisis, maar die gaat weer voorbij. Op de langere termijn zal er op de arbeidsmarkt een forse en groeiende vraag naar arbeidskrachten komen. Er zullen dan te weinig jongeren beschikbaar zijn om in de vraag naar arbeid te voorzien. Ook uit demografisch oogpunt hebben oudere werknemers dus de toekomst!