Het recruiterspanel van de maand maart 2015
Een cv is geen statisch document
Miranda de Mooij is recruiter bij Nationale-Nederlanden. Je weet wel van “Wat er ook gebeurt.”We vroegen haar naar de arbeidsmarkt in 2025. Ze begint in stijl. Miranda: Wat er ook gebeurt, er is en blijft naar mijn idee altijd een behoefte aan bepaalde continuïteit en een vaste kern, zeker binnen een financiële dienstverlener. Binnen NN volgen we de trends op de arbeids-markt, omdat we een aantrekkelijke werkgever willen zijn en blijven. En omdat we willen zorgen voor de juiste mensen op de juiste plek in ons bedrijf, op het juiste moment.
Nu we toch bezig zijn met de toekomst, vragen we direct maar naar een aantal nieuwe ontwikkelingen. Miranda: Contact leggen via Twitter vind ik prima, maar uiteindelijk zal ik toch een cv willen zien om te beoordelen of er echt een match is. En het future cv? Miranda: Het idee vind ik wel interessant, je ziet direct de ambities van sollicitanten. Er zit ook wel een gevaar in, want dit kan ook een gevoel geven dat de functie waarop de sollicitant reageert slechts een tussenstation is. Alhoewel wij ontwikkeling en doorgroei zeker stimuleren is het wel wenselijk dat een functie een bepaalde periode wordt beoefend. Ik heb deze cv´s overigens nog nooit ontvangen en zal ook altijd willen weten wat de ervaringen uit het verleden zijn geweest. En solliciteren met een filmpje, Miranda: Op dit moment vragen wij voor bepaalde vacatures met veel direct klantcontact ook om te solliciteren d.m.v. filmpje. Dit is geen 6-sec filmpje, maar ik vind het wel een goed medium. Je krijgt direct een eerste indruk van de sollicitant. Ik denk overigens niet dat dit voor elke doelgroep goed werkt.
We kijken altijd eerst naar het cv, daarom is het van belang dat ook het cv een persoonlijke noot heeft en direct aanspreekt. De kunst is om vooral de relevante en recente ervaringen eruit te lichten. Een cv is geen statisch document maar zou eigenlijk voor elke sollicitatie aangepast moeten worden.
De motivatie in een aparte brief? Miranda: Zeker wel een aparte brief, hiermee kan een persoonlijke noot toegevoegd worden. Een brief geeft inzicht in de drijfveren van een kandidaat en telt absoluut mee in de selectie. Een motivatie hoeft overigens niet per se in een standaard brief, maar mag ook in een andere vorm kenbaar gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan een filmpje of een korte elevator pitch. Een brief moet onderscheidend zijn en echt gericht zijn op de vacature waarop ze dan solliciteren. Een standaard brief waarbij alleen de functienaam en bedrijfsnaam gewijzigd worden voegt weinig toe. Als je echt met een goed verhaal komt, kan dit het verschil maken.
Tot slot open sollicitaties. Miranda: Bij NN hebben we er bewust voor gekozen om geen mogelijkheid voor open sollicitaties aan te bieden. Eerder was deze mogelijkheid er wel, maar er kwam weinig voort uit deze sollicitaties. Dit is voor de sollicitanten dan een teleurstelling, want zij solliciteren in de hoop op gesprek te kunnen komen. Ervaring leert dat gerichte sollicitaties het beste werken, de sollicitanten kunnen dan ook zelf onderbouwen waarom ze graag bij ons willen werken en waarom in die specifieke functie.
Wees oprecht, voer geen toneelstukje op
Debora de Vlieg zat al eens in ons panel, maar is nu interim HR-manager bij Dockwise. Dockwise, onderdeel van Boskalis, is gespecialiseerd in zwaar zeetransport en een mooie vertegenwoordiger van de maritieme sector in ons panel. Alle reden om Debora te vragen wat zij van een cv verwacht. Debora: Een goed cv bestaat uit 2 pagina’s, eventueel 3. Ik zie graag de personalia, opleiding , werkervaring en een profielschets. Hobby’s vind ik twijfelachtig; als de hobby relevant is voor de functie kan je het vermelden, zo niet, dan adviseer ik om het weg te laten. En nieuwe ontwikkelingen als het filmpje, je sollicitatie inspreken en Twitter. Debora: Filmpje, Nee…..afluisteren…ook niet….en Twitter, dan nog zie ik graag het cv in mijn mailbox verschijnen.
En de brief? Debora: Een uitgebreide motivatiebrief hoeft voor mij niet. Een korte mail is voldoende. Het cv is voor mij bepalend of iemand wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek. In het eerste gesprek wordt uitgebreid stilgestaan bij de motivatie van de kandidaat.
Nu we toch bij het sollicitatiegesprek zijn aangekomen, wat vind je belangrijk? Debora: Ik verwacht van de kandidaat een proactieve houding en dat hij/zij zich heeft verdiept in de organisatie. En wat vooral niet? Debora: Afgeven op vorige werkgevers geeft een slechte indruk! Heb je verder nog tips? Debora: Wees jezelf en voer geen toneelstukje op. Wees oprecht en stel vragen. Bereid je voor op de ‘standaard sollicitatievragen’ zodat je niet met een mond vol tanden staat.
What’s in it for us?
Ja een filmpje van 6 seconden in een cv ga ik wel afkijken. Het zijn de woorden van Lisanne Geretse, recruiter bij Tata Steel. En wat vind je van Twitter? Lisanne: Als social media instrument om vacatures te delen absoluut mooi middel. En een andere nieuwe ontwikkeling als het Future cv? Lisanne: Ben ik nog niet zo bekend mee. Heb het opgezocht en zag een voorbeeld. Goed vind ik vooral dat je ook laat zien welke ambities je hebt. Dus dat voegt wel iets toe. Al vond ik het voorbeeld dat ik vond vooral erg onoverzichtelijk. En standaard formats? Lisanne: Als het iemand helpt om een mooi en overzichtelijk cv te maken, prima! Al hoop ik wel dat het stuk eigenheid niet verloren gaat.Ik vind het prettig wanneer een cv uit 1 tot 2 pagina’s bestaat. Dit moet kunnen en houdt het overzichtelijk en relevant. Zie dan graag persoonlijke informatie (zoals naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer), opleidingen (diploma behaald ja/nee), werkervaring (korte beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden), hobby’s en nevenactiviteiten. Irrelevante werkervaring uit een ver verleden kan je beter achterwege laten.
Ook over de wenselijkheid van een aparte motivatie-brief heeft Lisanne een duidelijke mening. Lisanne: Ja een aparte brief is wenselijk, het kan net de toevoeging zijn met een uitleg waarom diegene geschikt is voor de functie wat je uit een cv niet kunt opmaken. Verder een argumentatie waarom iemand solliciteert op de betreffende functie en waarom diegene daar geschikt voor is. Wat mij betreft ook een korte persoonsomschrijving. Wat zeker terug moet komen is: What’s in it for us?
Bereid je voor, dat doet de recruiter ook
Ingrid Bredius, corporate recruiter bij it-on, is de vaste waarde in ons panel, ze had het druk, maar maakte natuurlijk toch weer even tijd voor het cv van de maand. We spraken met haar over een aantal nieuwe manieren van solliciteren. Solliciteren met een filmpje? Ingrid lachend: Nee, daar geloof ik niet in. Niet iedere recruiter heeft trouwens een kamer alleen, om ongestoord filmpjes te bekijken. En je sollicitatie inspreken op LinkedIn? Ga je dat afluisteren? Ingrid: Nee, geluid is niet altijd handig.En solliciteren via Twitter? Ingrid: Ja, daar geloof dan weer wel in. Kom maar op! @Ingridbredius. Wat vind je van de standaard cv formats die tegen betaling worden aangeboden op internet? Ingrid: Tja, niet iedereen is creatief;-), maar er gaat niets boven een persoonlijk cv en het gaat vooral om de inhoud.
Wat verwachten jullie van een sollicitant tijdens een sollicitatiegesprek? Ingrid: Dat de sollicitant zich heeft voorbereid en zichzelf blijft. En wat vooral niet? Ingrid: Slechte kleding, stinken, je anders voordoen, onverzorgd en vooral niet direct beginnen over salaris. Binnen hoeveel tijd weet je of de kandidaat geschikt is? Ingrid: Ha ha, binnen 5 min 40% , binnen 30 minuten 80%. Heb je nog tips voor sollicitanten? Ingrid: Bereid je voor!!!! Dat doet de recruiter ook.
Volgende maand in ons recruiterspanel
Fiona Stoop bekend van Radio en TV, zodra het over het gebruik van Social media bij je sollicitatie gaat, komt zij in beeld. Ze was dan ook één van de drijvende krachten van de onlangs gehouden Twitterdag. Volgens haar LinkedIN profiel is Fiona (Online) personal branding trainer, adviseur en coach en eigenaar PintaPeople.
Eerdaags ook nog interviewtjes met:
Jordi Spijker, Jordi is Consultant IT Recruitment bij De Recruiter en op dit moment Senior Corporate Recruiter IT Benelux a.i. bij BT.
Ook in het panel, Patricia Maitland. Patricia is een zeer ervaren recruiter en oprichtster van Maitland Search & Advies. We hebben Patricia uitgenodigd omdat zij goed bekend is met de culturele sector en we steeds vaker vragen krijgen over solliciteren in de culturele sector.
Ook de zorg mag natuurlijk niet ontbreken. Nadine Beuzenberg is Corporate Recruiter bij Amerpoort. Amerpoort ondersteunt 2200 mensen met een verstandelijke beperking in de provincies Utrecht, Flevoland en in ’t Gooi.