dinsdag 15 juli 2014

Niet blijven hangen in wat je gedaan hebt.

Recruiterspanel juli



In het recruiterspanel van de maand juli zitten:
  • Ingrid Bredius, corporate recruiter ISP.
  • Michel van den Berg, Interim recruiter, momenteel werkzaam bij Deloitte.
  • Thijs Hoekzema, recruiter bij Landal.
  • Wendel Kouwenhoven, recruiter bij het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis.
  • Danielle Tolhuisen, recruiter senior professionals bij Capgemini Nederland.
  • Sarah van Leijden, recruiter bij ASR.

Gastvrij sollicitatie beleid

Wij bieden een gastvrij sollicitatie beleid waar open sollicitaties bij horen. Zeker goede oncologische verpleegkundigen kunnen altijd een open sollicitatie sturen, want die zijn nu al behoorlijk schaars. Aan het woord is Wendel Kouwenhoven recruiter bij het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) in Amsterdam.
We zijn best een beetje trots dat zij in ons panel zit, want het OLVG mag zich voor het vijfde jaar op rij Top Werkgever noemen.
Wat ziet Wendel graag in een brief en wat liever niet? Wendel: In een brief lees ik graag waarom iemand echt bij ons wil werken en juist op die specifieke afdeling? Belangrijk is dus, om je brief toe te spitsen op de vacature en niet een algemene motivatie. Het liefst wil je dat ook de persoonlijkheid van de kandidaat in de motivatie naar voren komt. Helaas zie je veel knip- en plak-werk waarbij er soms zelf vergeten wordt om het bedrijf aan te passen.
Ook over het cv is Wendel expliciet. Wendel: Persoonlijk ben ik minder geïnteresseerd of iemand getrouwd, gescheiden en hoeveel kinderen iemand heeft. In de meeste gevallen niet relevant voor de functie. Mij gaat het vooral om de opleidingen en werkervaring. Voor een cv is 2 pagina’s wel het maximum.


Niet blijven hangen in wat je gedaan hebt

Een één pagina cv is mooi, maar als je daarmee niet goed uit kunt drukken wat je allemaal gedaan en vooral bereikt hebt dan zou ik het toch verspreiden over max twee pagina’s.  Aan het woord is Danielle Tolhuisen,  Recruiter Senior Professionals bij Capgemini. Ze had weinig tijd, maar had toch een paar adviezen.
Danielle: Een ander advies dat ik wil geven is om ook zoveel mogelijk je resultaten te beschrijven die je behaald hebt.  Daar zijn we naar op zoek bij Capgemini, mensen die resultaten behalen. Wat ik ook belangrijk vind, is een profielschets met wie je bent, wat je zoekt en waarom. Blijf in je cv niet te veel hangen in wat je gedaan hebt, maar geef aan waar je naar toe wilt groeien.
En als uitsmijter, Danielle: Het is ook handig om woorden die in een vacature staan te vertalen naar je eigen werkzaamheden. Hierdoor laat je zien dat er een match is.

Afgekloven woord

Michel van den Berg is een ervaren interim recruiter (op dit moment werkzaam bij Deloitte), we spraken met hem over een aantal actuele onderwerpen.  ‘Uitdaging’ dat is anno 2014 wel een afgekloven woord. Ik ben altijd op zoek naar woorden die in de context van de vacature relevant zijn. Vrijwel alle brieven zijn een samenvatting van het cv, terwijl ik juist een op de functie toegespitste motivatie wil lezen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Michel de gemiddelde brief een 5 geeft.
Over het gemiddelde cv is Michel positiever, een 7. Voor een goed cv is wat mij betreft 3 pagina’s wel het maximum en ik verwacht naast de NAW gegevens, de meest recente –relevante- werkervaring. Referenties zou ik niet opnemen in het cv, tenzij daar uitdrukkelijk om wordt gevraagd door de werkgever. Waar ik het eerst naar kijk? Dat hangt af van de vacature. Voor een young professional-rol kijk ik eerst naar de motivatie, voor een medior/senior professional kijk ik eerst naar het cv.
Staan jullie open voor open-sollicitaties? Ja, zeker, mits er wordt aangegeven waar de kandidaat belangstelling voor heeft. Zeker niet: hier is mijn cv, misschien kun je er wat mee.
Over het afwijzen van kandidaten. Michel: Ik kan mij vinden in de manier waarop mijn huidige opdrachtgever omgaat met afwijzingen. Het is wat mij betreft afhankelijk van of er persoonlijk contact is geweest of een gesprek heeft plaats gehad: in die gevallen altijd persoonlijk, inhoudelijk afwijzen. Verder over het algemeen standaard, tenzij iemand een hardnekkige solliciteerder is, dan wordt de afwijzing explicieter.
Tot slot, wat zijn op dit moment lastig te vervullen vacatures? Michel: Accounting/audit en ICT; En natuurlijk ………recruiters.

Relevant en vitaal

Ook in ons recruiterspanel deze maand Thijs Hoekzema recruiter bij Landal Greenparks. We vroegen hem o.a. wat wel en niet in een cv/brief. Thijs: Als het relevant is mag het in het cv en natuurlijk NAW, werkervaring, opleiding en persoonlijke interesses. In de brief zie ik graag de functiegerichte ervaring uitgewerkt en natuurlijk het verhaal waarom ze solliciteren. Een duidelijke motivatie voor de functie en waarom zij het verschil maken. Wat is net anders bij hen t.o.v. de 139 andere communicatie medewerkers die ook reageren. Ik gebruik het cv voor de 1ste selectie en daarna de brief om inhoudelijk naar de motivatie te kijken. Oh ja, open sollicitaties daar zijn we niet zo van bij Landal.
We stonden met Thijs ook nog even stil bij 50-plussers op de arbeidsmarkt. Thijs: In mijn optiek kunnen 50+ collega’s elke functie vervullen zolang ze maar vitaal zijn.