donderdag 3 juli 2014

73% van de bedrijven boven 250 mdw. werft actief via de sociale media

Sociale Media steeds belangrijker bij het vinden van een baan

Wat iedereen al wist, kan nu ook ondersteunt worden met cijfer materiaal. Onlangs kwam het CBS namelijk met cijfermateriaal over het gebruik van Sociale Media door bedrijven. Aanleiding voor SollicitatieLAB om ook in deze cijfers te duiken.
Het CBS kwam zelf met de kop ‘Nederlandse bedrijven zeer actief op Twitter’ Dat is ook zo, 27% van de bedrijven maakte in 2013 gebruik van Twitter.
Nederland is ook koploper in Europa, waar het gebruik van Twitter door bedrijven nog in de kinderschoenen staat, gemiddeld 10% van de Europese bedrijven gebruikt Twitter.
Het gebruik van Sociale Media als LinkedIn, Facebook en Twitter door bedrijven neemt sterk toe
Maar er zijn meer opvallende zaken uit het cijfermateriaal te halen.
Bijvoorbeeld dat Sociale Netwerken als LinkedIn en Facebook, nog populairder zijn bij bedrijven dan Twitter.
46% van de Nederlandse bedrijven had een account bij één van deze Sociale Media.
Opvallend is ook de stijging van het gebruik door bedrijven t.o.v. een jaar eerder. We mogen toch wel van een stormachtige ontwikkeling spreken.
51% van de bedrijven in Nederland maakt gebruik van Sociale Media bij het werven van personeel
Nederlandse bedrijven maken dus al veel gebruik van Sociale Media, maar waarvoor gebruiken Nederlandse bedrijven deze media dan precies?
Ook hier heeft het CBS naar gekeken.
Natuurlijk gebruiken ze de Sociale Media voor het klantcontact, de marketing/ontwikkeling van producten, maar ook voor het werven van personeel.
In 2013 maakte al 51% van de bedrijven gebruik van Sociale Media bij het werven van personeel.
Gezien de sterke toename van de ‘werken bij…’ -accounts neemt dit volgens ons alleen maar toe.
Ook ons recruiterspanel bij het cv van de maand, geeft aan dat Sociale Media steeds belangrijker worden bij het werven van personeel. Ze noemen dan met name Twitter en LinkedIn.
Vooral grote bedrijven maken gebruik van Sociale Media bij de werving
Als SollicitatieLAB zijn we nog wat dieper in de cijfers gedoken, dan het CBS.
In eerste instantie lijkt het logisch, maar met name grote bedrijven maken gebruik van Sociale Media bij het aantrekken van personeel.
Maar liefst 73% van de grote bedrijven werft actief via de Sociale Media.
De kleinere bedrijven blijven achter. Bij bedrijven tot 50 medewerkers, bijvoorbeeld, is minder dan de helft van de bedrijven (46%) aan het werven via Sociale Media. Terwijl juist voor kleine bedrijven dit een goedkope en interessante optie kan zijn om aan goed personeel te komen.
Werven via Sociale Media vooral populair in de Informatie, communicatie en dienstverlening-sector
We hebben ook nog even gekeken in welke sectoren vooral gebruik gemaakt wordt van Sociale Media.
Koploper is de Informatie en Communicatie-sector. Bijna 2/3 van de bedrijven in deze sectoren (74%) maakt gebruik van Sociale Media bij het aantrekken van personeel.
Maar ook in de dienstverlening en de financiële sector worden de Sociale Media vaak ingezet bij het vinden van de juiste kandidaten.
In sectoren als de bouw, de industrie en het vastgoed worden Sociale Media nog minder gebruikt.
Wat betekent dit voor werkzoekenden?
Werkzoekenden kunnen dus tegenwoordig niet meer zonder Sociale Media.
Dus:
  • zorg dat je LinkedIn profiel op orde is, 
  • je Facebook-pagina sollicitatie-proof is en dat 
  • je gericht actief bent op Twitter.


Als SollicitatieLAB hebben we natuurlijk ook workshops die op deze ontwikkelingen inspelen. Hier vind je meer informatie over onze workshops.