vrijdag 7 november 2014

Na onzorgvuldige afwijzing op een sollicitatie bij een bedrijf zal slechts 6% nog iets bij dit bedrijf kopen.


De afwijzingsreden nader onderzocht 


We stonden in ons onderzoek ook stil bij de verschillende redenen die vaak gebruikt worden om kandidaten af te wijzen. Nu is afgewezen worden, natuurlijk nooit leuk. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat men nog het meeste begrip voor een afwijzing kan opbrengen, als men duidelijk kan aangeven waarom opleiding, ervaring of de vaardigheden niet aansluiten bij de functie. Ook een goed onderbouwde geen ervaring is voor veel sollicitanten aanvaardbaar. 
Meest vervelende afwijzing

De meest vervelende afwijzing vinden sollicitanten ‘U bent over gekwalificeerd’. 60% van de respondenten geeft aan dit een slechte afwijzingsgrond te vinden. Op de 2e plek ‘U woont te ver weg’. 46% vindt deze afwijzing niet echt prettig.
We lopen de 6 afwijzingsgronden na.
U bent overgekwalificeerd
U bent overgekwalificeerd scoort dus slecht. 92% van de sollicitanten vindt het een matige of slechte reden. Of zoals een sollicitant reageerde:
Als ik reageer op een functie onder mijn niveau dan doe ik dat heel bewust; Heb ik er goed over nagedacht, per definitie ben ik dus erg gemotiveerd! Dus het argument dat ik overgekwalificeerd ben is dan een beetje raar? 
U woont te ver weg
Ook als de organisatie verwijst naar de reisafstand als reden om niet met elkaar in zee te gaan, kunnen sollicitanten daar weinig waardering voor opbrengen, 87% vindt het een matige of slechte reden. We citeren weer een sollicitant: Ik wil zo graag werken, dat ik voor mijzelf de grens op 100 km heb gezet en waarschijnlijk dan ga verhuizen. Valt het wel rauw op je dak als men in de afwijzing zegt dat ik niet in de buurt woon!
U past niet in het team
Altijd discutabel natuurlijk, u past niet in het team. 80% van de sollicitanten vindt dit een lastige afwijzing. Citaat: Weet je, ik heb in heel verschillende teams gewerkt, ging altijd goed en dan hoor ik dat ik niet in het team pas! Mogen ze toch op zijn minst aangeven waarom niet?
 












Uw salariseisen zijn te hoog

Hoe weten ze nu voor welke salaris ik wil komen? Deze sollicitant was niet de enige die dit een verkeerde afwijzingsgrond vond. 74% van de sollicitanten vinden deze reden weinig bevredigend.

 


U heeft te weinig ervaring
De ervaring is altijd een discutabel punt. Word ik afgewezen omdat ik te weinig ervaring heb, terwijl ik een aantal jaar in die functie heb gewerkt, kregen we regelmatig als reactie. 71% vindt het een slechte of matige reden, vooral als het gebrek aan ervaring niet onderbouwd wordt.
 










Niet aansluiten kennis en ervaring
De afwijzingsgrond waar het meeste begrip voor is, is het niet aansluiten van kennis, opleiding en ervaring. Mits goed onderbouwd natuurlijk. 52% vindt dit een matige of een slechte reden. Al was er ook een reactie die boekdelen sprak: U voldoet niet aan het profiel. Wat betekent dat in hemelsnaam? Waaraan voldoe ik niet? ik solliciteer op functies die bij me passen waar ik ervaring in heb. Ik ga niet zomaar lukraak brieven schrijven!

De algemene conclusie is wat ons betreft dat een afwijzing natuurlijk altijd lastig is. Het misschien te veel gevraagd is dat de sollicitant de afwijzing helemaal begrijpt. Maar wij vinden dat een organisatie wel moet proberen om zo goed mogelijk uit te leggen, waarom de kandidaat het niet is geworden.
Eerdaags gaan we in op wat een afwijzing voor gevolgen heeft voor de imago van de organisatie. Heeft het afgewezen worden bij een organisatie gevolgen over hoe sollicitanten over een organisatie denken.

De manier van afwijzen van grote invloed op het imago van een organisatie

We zijn ook ingezoomd op wat een afwijzing doet met een afgewezen kandidaat. Hoe hij/zij denkt over het bedrijf dat hem/haar heeft afgewezen.

We hebben de ondervraagden 2 situaties voorgelegd:
  • Je hoort helemaal niets meer en/of je krijgt een onpersoonlijke standaard afwijzing.
  • Je bent het niet geworden maar je krijgt een zorgvuldige persoonlijke afwijzing.
Koopgedrag na een afwijzing
Als eerste onderzochten we of een afwijzing gevolgen heeft voor het koopgedrag van sollicitanten, sollicitanten zijn natuurlijk ook consumenten.
Heeft een afwijzing ook gevolgen voor het koopgedrag? Ja zeker.






Krijgen sollicitanten geen afwijzing of een onzorgvuldige afwijzing, dan gaf 43% van de ondervraagden aan geen producten of diensten meer af te nemen. Nog eens 49% zei geen ja en geen nee. Slechts 8% gaf aan zijn koopgedrag niet te veranderen. Dus een slechte afwijzing heeft direct gevolgen voor het koopgedrag van de onzorgvuldig afgewezen sollictant.

Ontvangen sollicitanten een persoonlijke en zorgvuldige afwijzing dan geeft nog maar 3% van de ondervraagden aan dat ze zeker hun koopgedrag veranderen, 19% twijfelt, maar 78% gaf aan dat ze gewoon producten blijven afnemen.


Aanbevelen?Bij klanttevredenheids-onderzoeken is het tegenwoordig van belang of klanten het product, dienst of bedrijf willen aanbevelen bij familie, vrienden en kennissen.
Ook dit hebben we onderzocht.


Eerst de resultaten bij geen reactie of standaard afwijzing. 64% van de sollicitanten zou de organisatie of het bedrijf niet meer aanbevelen en nog eens 33% van de ondervraagden antwoordde neutraal. 3% zei volmondig ja en zouden het bedrijf blijven aanbevelen.

Bij een zorgvuldige persoonlijke afwijzing, zijn de cijfers veel positiever. 83% beveelt het bedrijf zonder meer aan. 15% weet het nog niet en slechts 3% zou stoppen met het aanbevelen van de organisatie. Wanneer een bedrijf werk maakt van de afwijzing, blijft de sollicitant het bedrijf aanbevelen.


Nog een keer solliciteren na een afwijzing?
Tot slot waren we ook benieuwd of een afgewezen sollicitant een volgende keer weer zou solliciteren bij het bedrijf waar de sollicitant eerder werd afgewezen.
Ook hier is het weer belangrijk hoe de sollicitant is afgewezen.
Krijgt de sollicitant een zorgvuldige afwijzing dan geeft maar liefst 91% van de respondenten aan dat ze een volgende keer weer zouden solliciteren op een passende vacature.
Als men geen reactie heeft gehad of een onzorgvuldige afwijzing dan geeft nog maar 22% aan bij een volgende gelegenheid weer te reageren. 40% geeft aan zeker niet meer bij het betrokken bedrijf te solliciteren. Een negatieve ervaring bij de afwijzing vermindert de populariteit van het bedrijf onder werkzoekenden.

Conclusie
De kwaliteit van de afwijzing is dus zeer bepalend voor hoe de sollicitant denkt over het imago van de organisatie.

Bij geen of een onzorgvuldige afwijzing is de sollicitant: 

• niet meer van plan producten van het bedrijf af te nemen,
• het bedrijf niet meer aan te bevelen bij vrienden, familie en kennissen,
• en zal niet zo snel meer bij de organisatie solliciteren.

Bij een zorgvuldige persoonlijke afwijzing blijft de sollicitant over het algemeen positief over het bedrijf. We denken dat door organisaties het effect van een onzorgvuldige afwijzing sterk onderschat wordt.