maandag 13 januari 2014

WAT MOET ER WEL EN NIET IN JE CV STAAN? 6 RECRUITERS AAN HET WOORD

Het recruiterspanel voor het cv van de maand januari

Een goed  begin ........
Een goed begin is het halve werk, dachten wij en dat geldt zeker voor ons recruiter panel van januari.
  • Natuurlijk doet onze vaste waarde Ingrid Bredius recruiter bij ITSP weer mee, maar ook 
  • Olfertjan Niemeijer. Recruiter bij Independent Recruiters en zelf ook genomineerd voor de titel Meest Invloedrijke Recruiter 2013 (MIR2013).
  • Heleen Stoevelaar van Best Selector is ook al genomineerd als MIR 2013.
  • Timon Rammeloo, Corporate IT Recruiter bij Duvak Automatisering en ook al MIR2013 kandidaat.
  • Mascha van Houten werkzaam als recruiter bij VGZ.
  • Last maar zeker not least, want hij heeft zijn prijs al binnen, is Jessy van den Boogaard. Jessy won in december de HR Talent of the Year Award. De award is georganiseerd in een samenwerking tussen P&OActueel en HRcommunnity.
De eerste slag.......
"Uitgebreid is goed maar de eerste pagina moet de eerste klap uitdelen. Een cv moet mij in één oogopslag vertellen wie de kandidaat is en wat de kandidaat  zoekt. Veel cv's missen voor mij die essentie van een cv. Dat geldt eigenlijk ook voor de cv's van deze maand.
Aan alle Cv's is duidelijk veel aandacht besteed, voor mijn gevoel zelfs veel te veel. Alle kleurtjes en grafieken leiden mij (ik had leiden bijna geschreven als lijden) mij af van waarom het in een cv echt om gaat; Voor welke baan kan ik deze persoon bellen."


We citeren Olfertjan NiemeijerRecruiter bij Independent Recruiters.
Olfertjan vervolgt zijn relaas: "Een foto maar dan wel zakelijk en ...lachend. Een profiel in beperkte mate graag. Hobby's, mits het maar geen extra pagina oplevert. Vrijwilligerswerk goed om te vermelden, maar alleen als het echt wat toevoegt prominent. Ook hier geldt voor mij "less is more.""


HR Talent of the Year
Ook de winnaar van de HR Talent of the Year Award Jessy van den Boogaard heeft "Less is more" hoog in het vaandel staan, gezien zijn reactie over de omvang van een cv.
Jessy: "Maximaal 2 A4’tjes. Less is more, het gaat er vooral om dat de werkervaring relevant is ten aanzien van de baan waarvoor je solliciteert. Dat baantje bij de Albert Heijn zoals veel leeftijdsgenoten toch nog vermelden op het CV vind ik overbodig en soms zelf storend. Voeg verder een foto toe, die in een lichte omgeving is genomen en waarop je lacht."
Ook over de rol van diploma's bij een sollicitatie heeft Jessy een duidelijk opvatting: "Een diploma zegt niet alles maar geeft wel een basiskennis weer van de sollicitant. Er is veel kritiek op ons huidige onderwijs, maar los van de inhoud laat een diploma zien dat de kandidaat zich kan conformeren aan wat van hem of haar wordt gevraagd en het doorzettingsvermogen heeft om dat te bereiken."
We vroegen Jessy ook wat de opleidingen en certificaten voor de toekomst zijn? Jessy: "Ik blijf veel waarde hechten aan Hogescholen en Universiteiten. Wel is met de opkomst van MOOC’s (Massive Open Online Course), de rol van deze instanties aan het vervagen. MOOC certificaten kunnen de expliciete kennis toetsen en hogescholen en universiteiten zouden zich mijn inziens veel meer op professioneel handelen moeten richten en dat certificeren."


Timon en de Control+F Functie
"Het maakt mij niet heel veel uit hoe lang het cv is. Als ik maar in één oogopslag duidelijk is wat iemand kan. In mijn geval is in dit in de IT en wil ik certificaten zien, functietitels, duur van dienstverbanden en technische kennis. Dat kan op één (en de eerste) pagina. De overige pagina’s kunnen de technische werkzaamheden vermeld worden. En anders hebben we de control+F functie nog." Aan het woord is Timon Rammeloo, Corporate IT Recruiter bij Duvak.


Over een persoonlijk profiel is Timon ook duidelijk: "Zolang het niet in derde persoon enkelvoud is of meer dan twee/drie regels lang is en het goed is verwoord; ben ik voor. De schrijfstijl kan veel persoonskenmerken verraden wat mij zou kunnen triggeren om diegene uit te nodigen."


Alle werkervaring of juist alleen de relevante? Timon: "In ons geval is enkel de laatste twee jaar interessant vanwege bepaalde technieken die je moet beheersen. Echter vind ik het ook belangrijk om te weten hoe iemand zijn loopbaan is geweest omdat dit veel zegt over een persoon. Ik zou zeggen: hoe verder terug in de tijd, des te minder vermelding er van maken. De bijbaantjes van vroeger lijken mij sowieso irrelevant."


Ik vind het ook niet noodzakelijk om hobby's te vermelden, maar schiet er niemand op af. Je moet als sollicitant er wel rekening mee houden dat niet iedereen jouw hobby’s deelt. Ben jij een halve Ajax-hooligan en de recruiter of hiring manager is die hard Feyenoorder… Bedenk dus wat je er op zet en hoe je het formuleert. Je kan namelijk ook gewoon er op zetten: Ik houd van voetbal kijken beoefenen. En dan kun je je weer bedenken of dit relevante informatie is voor het bedrijf of de functie waar jij solliciteert.
Als je maar je persoonlijke touch er aan geeft maakt het mij weinig uit of het er grafisch spic & span uit ziet of dat het opsomming is van droge informatie. Die droge informatie zorgt er in ieder geval voor dat ik niet snel ben afgeleid en als het kort maar krachtig is, gooi je bij mij hogere ogen."


Tot slot laat Timon ook nog even zijn licht schijnen over het belang van diploma's. Timon: "Het hebben van diploma’s vind ik belangrijk maar niet een must. Kennis kun je bijleren, persoonlijkheid niet. 


Recente kennis is in de IT vele malen belangrijker dan een diploma van x-periode geleden. Op die opleiding heb je geleerd hoe te denken maar met een functiegericht certificaat ben je de recente kennis meester. En dat blijft in deze snel ontwikkelende branche erg belangrijk. In IT land blijven Microsoft certificeringen belangrijk. Evenals van producten als Cisco, Citrix, Vmware etc."


Seniors max 3, starters max 1
"Ten aanzien van de omvang van een cv hanteer ik als vuistregel maximaal 3 pagina's bij een echte senior en voor een starter maximaal 1 pagina. Werkervaring graag de laatste 7 jaar uitgebreid, voor de jaren daarvoor is een opsomming voldoende, tenzij het er echt toe doet." Aan het woord is Heleen Stoevelaar, Interim Recruiter bij Best Selector.
N.a.v. onze vraag of het handig is om vrijwilligerswerk en hobby's op te nemen in je cv? Heleen: "Een hobby's op je cv kan, maar alleen als je het echt wekelijks doet. Dus niet Golfen er op zetten terwijl je maar 1 keer een clinic hebt gedaan. 
Vrijwilligerswerk, waardeer ik persoonlijk zeer. Ook hier geldt wel, zet er niet op als je 1 keer per jaar collecte loopt."


Heleen ziet vooral opleidingen en certificaten in de Zorg en de Techniek, als waardevolle opleidingen voor de toekomst.


Profiel graag, maar niet in de 3e persoon
Mascha van Houten is recruiter bij Coöperatie VGZ UA, de organisatie achter VGZ zorgverzekeringen. "Graag uitgebreid cv, in ieder geval qua werkzaamheden die relevant zijn voor de functie waarop gesolliciteerd wordt. Maximum 2 pagina’s met pasfoto. Ook een persoonsprofiel is gewenst, maar niet in de 3e persoon en vooral de relevante competenties beschrijven voor de functie."
Over Hobby's, een modern cv en vrijwilligerswerk vindt ze het volgende en heeft Mascha nog een aardige afsluiter, Mascha: "Je hobby opnemen in je cv mag. Geeft een persoonlijk beeld. Maar houdt het beperkt. Creativiteit is goed, maar mag niet ten koste gaan van relevantie, duidelijkheid en leesbaarheid. Vrijwilligerswerk is interessant om te weten en het zegt iets over de persoonlijkheid. Als het een ‘gat’ n je cv opvult dan moet het zeker vermeld worden.
Je merkt bij een cv direct, dat wanneer men serieus geinteresseerd is, het cv meer passend is op de vacature. Engelse cv’s vind ik persoonlijk zeer irritant, zeker als de brief Nederlands is. Je hebt je dan niet echt verdiept in ons bedrijf."


Op dit moment hebben we op de website een stelling over de rol van diploma's bij een sollicitatie, Wat is jullie mening? Vinden jullie het hebben van diploma's belangrijk? Mascha: "Ja diploma's zijn belangrijk, maar werk- en denkniveau is minstens even belangrijk. Dat geldt ook voor ervaring, het moet een goede combinatie zijn.
Er zal altijd een basis aan opleiding, dus diploma’s, gevraagd worden. Dat blijft. Ervaring leert wel dat je hier ook buiten moet kunnen kijken. Dat geldt trouwens ook voor functie-gerichte cursussen en/of certificaten. Veel informatie is online beschikbaar waarmee de mogelijkheid ontstaat dat je wel de kennis hebt, maar geen certificaat."


Certificaten daar draait het om
We hadden ook nog even contact met onze vaste waarde in het recruiterspanel Ingrid Bredius van ITSP. Vinden jullie bij ITSP diploma's belangrijk? Ingrid: "Nou, eigenlijk vind ik diploma's niet het meest belangrijk. Zelfstudie is ook waardevol, maar de meeste klanten denken hier anders over. Dus het is wel noodzakelijk om diploma’s maar vooral certificaten te hebben. Een afgeronde basisopleiding geeft natuurlijk wel een indicatie van het intelligentieniveau, maar de certificaten zijn op dit moment het belangrijkst."
Wat zijn de opleidingen of certificaten voor de toekomst? Ingrid: "Uiteraard IT opleidingen en Microsoft certificaten zoals Sharepoint en Business Intelligence. Iedereen die dit heeft kom ik graag mee in contact!"
Vorige maand was Ingrid al uitgebreid ingegaan op wat zij van een cv verwacht (in de herhaling dus):
  • Een verkort cv graag en in bijlage de projectervaring.
  • CV van 3 pagina’s ivm extra veel info in IT. 
  • Duidelijk schema met daarin programmeertalen, methodes, software, certificaten enz. enz.
  • Graag altijd een pasfoto.
  • Korte persoonsomschrijving met ambitie
  • Relevante ervaring, Liefst van de laatste 10 jaar. In IT is vaak verouderde werkervaring niet meer interessant. Uitzonderingen daargelaten.
  • Talenkennis.
  • Hobbies, Indien enigszins relevant. In Muziek en IT zie ik overeenkomsten, maar bv. Kantklossen zie ik geen toegevoegde waarde in dus niet vermelden.
  • Modern cv valt helemaal op in IT. Ik laat mij graag verrassen. Op dit moment ongeveer 3% heeft in de IT een modern cv.