dinsdag 14 januari 2014

HET CV VAN DE MAAND JANUARI LESS IS MORE



Het cv van de maand januari: Linda van Baal uit Dronten




 

 



















 









Jury-rapport  

Een goed begin: Less is more!
Voor we beginnen, bedanken we alle deelnemers, stemmers en natuurlijk de recruiters uit ons recruiterspanel.
Voor één van de recruiters uit ons panel begon het jaar wel erg goed. Olfertjan Niemeijer werd in de categorie Agency Recruiters uitgeroepen tot de meest invloedrijke recruiter 2013 (MIR2013). Gefeliciteerd Olfertjan. Overall winnares werd Britt van Capelleveen van Tempo Team. (Britt heeft voor haar verkiezing al toegezegd om volgende maand in ons recruiterspanel te zitten, dus dat gaat wat beloven).
Wil je overigens weten wie er nog meer in ons panel zaten en wat deze recruiters belangrijk vinden in een cv, lees dan het aparte item hierover.


De eerste klap
We beginnen met een citaat van Olfertjan: "Uitgebreid is goed maar de eerste pagina moet de eerste klap uitdelen. Een cv moet mij in één oogopslag vertellen wie de kandidaat is en wat de kandidaat zoekt. Veel cv's missen voor mij die essentie van een cv. Dat geldt eigenlijk ook voor de cv's van deze maand.


Dus laten we maar beginnen met de kritische noten van de recruiters. Juist van die kritische noten valt natuurlijk veel te leren. We hebben maar liefst 3 recruiters in ons panel die waren genomineerd voor de titel MIR2013 en dat merken we in het (kritische) deskundige commentaar. Dus kandidaten maak je borst maar nat!




Het cv van Henk Pieters: Een QR-code voegt weinig toe
We beginnen met het citeren van een recruiter over het cv van Henk Pieters:
  • Ik wist niet dat QR codes nog bestonden. En waarom een logo van LinkedIn dat ik zijn profiel kan bezoeken terwijl ik die niet kan aanklikken. Ik ga niet eerst een QR-scanner downloaden, dan scannen op mijn beeldscherm om zijn cv op mijn telefoon te bekijken terwijl ik een 24” monitor voor mijn neus heb staan. Wat mij verder stoort is de gele/groene balk links in beeld die steeds mijn aandacht van de tekst afhaalt. Tot slot contactinformatie onderin een cv en enkel op de eerste pagina vind ik een gemiste kans.
Andere recruiters deden ook nog een duit in het zakje (de positieve opmerkingen komen straks):
  • Je maakt niet echt kennis met Henk in zijn cv.
  • Op je foto kijk je wel erg bedrukt.
  • De profiel beschrijving graag in de “ik”-vorm en niet spreken over “werknemer” als het over jezelf gaat.
Het cv van Jamie Theloosen: Spelling en overzichtelijkheid als aandachtspunt


Een andere recruiter over het cv van Jamie Theloosen, en ja we hebben jullie gewaarschuwd ze zijn kritisch:
  • Onoverzichtelijk, competenties staan zomaar tussen opleidingen en cursussen."
Een andere recruiter doet daar nog eens schepje bovenop:
  • Het cv heeft een onlogische volgorde. Als het op 1 A4 paste prima, nu op 2 A4 komt het niet goed uit. 
Om de kritische noten compleet te maken:
  • Jamie moet haar spelling en interpunctie controleren. Er missen woorden, letters en leestekens of er staan woorden met een hoofdletter waar het niet hoort. Dit leidt af.
  • Bij de werkervaring ontbreken de maanden.
Het cv van Jolijn Geenen: Iets sprankelender graag
Bij het cv van Jolijn Geenen kwamen de recruiters met de aansporing dat het allemaal sprankelender mag. Een aantal kritische citaten weer :
  • Verkeerde volgorde. Opleidingen en cursussen zou ik omhoog doen. 
  • Profiel is als belangrijkste punt zo niet makkelijk te lezen.
  • Veel grijs/blauw met een foto waar niet écht op gelachen wordt komt een beetje ‘deprimerend’ over. 
  • De aangegeven skills met de bolletjes vind ik altijd tricky. Hoe kun je dit bewijzen? En als je alle bolletjes grijs hebt betekent dit dan dat er niemand beter gespreksvoering kan doen dan jij?
Het cv van Linda van Baal: te veel kleur


Over het cv van Linda van Baal hadden de recruiters ook kritische noten, bij één recruiter deed het zelfs iets met de haardracht. Een aantal citaten:
  • Kleuren en plaatjes erg kinderachtig. Mijn nekharen staan direct overeind.
  • Kopje ‘online bereikt’ voor mij niet duidelijk wat daarmee bedoeld wordt.
  • Werkervaring mag uitgebreider.
  • Net iets te veel kleur
  • Foto mag van mij wat groter en misschien ook wel in kleur. Nu is alles heel fleurig behalve Linda. Die zit er wat grijsjes bij.
Marco Houthuijsen: weet niet waar ik moet kijken
  • Ik weet van gekkigheid niet waar ik moet kijken. Plaatjes links en rechts eisen mijn aandacht op en leiden ontzettend af tijdens het lezen. Rechts heeft hij het over talen maar wat die sterretjes precies betekenen is mij een raadsel.
Dit was een opmerking van één van de recruiters, maar de andere recruiters hadden ook nog opmerkingen:
  • Mis personalia en data.
  • Inhoud van het cv wijkt af van LinkedIn.
  • cv is te overweldigend, nog steeds geldt Less is more!
Kritische noten-festival


Na dit kritische noten festival van de recruiters toch een paar opmerkingen. We hebben aan de recruiters gevraagd om juist aandachtspunten te formuleren, want daar hebben jullie als sollicitanten het meest aan. Maar het is zeker niet zo dat ze alleen maar kritiek hadden. Eén van de recruiters begon de rapportage met: “Tjonge, wat zijn ze weer mooi”. Straks de positieve punten van de recruiters.


De publieksjury: Kei goed mam!
Na de kritische noten van de recruiters zijn de opmerkingen vanuit het publiek vast een warm bad. Er is weer veel gestemd en ook dit keer hadden de meeste kandidaten hun netwerk gemobiliseerd.
(Ex)collega’s, vrienden en familie kwamen we ook dit keer  weer in de reacties tegen:
  • Voor je kind doe je alles!!!! Kanjer!!!!!
  • Kei goed mam.
Even een bloemlezing per genomineerde
Henk Pieters: 
  • Strakke lay-out, competentie gericht en overzichtelijk.
  • Goed verzorgd!!!
  • Deze man verdient een super leuke baan!
Jamie Theloosen 
  • Mooi, overzichtelijk, netjes, eerlijk over jezelf.
  • Een overzichtelijk cv. Ik
    mis alleen een profiel, wie ben je en wat kun je, welke oplossing bied je? De one-liner bovenin vind ik erg sterk.
  • Ik vind Jamie haar cv verfrissend, duidelijk en aantrekkelijk! Een cv dat er uit springt zonder overdreven te zijn.
Jolijn Geenen
  • Rustig cv met alle relevante informatie goed leesbaar weergegeven.
  • Overzichtelijk en gemakkelijk leesbaar cv door indeling maar ook door het gebruik maken van een rustige kleur blauw. Dit leidt de aandacht niet af van de inhoud van je cv.
  • Jolijn is ondernemend en staat voor wat ze doet!
Linda van Baal
  • Modern, kleurrijk en overzichtelijk van opzet. Perfect passend bij de persoon en het werkgebied.
  • Het cv springt er uit. Kort en bondig en straalt haar persoonlijkheid uit.
  • Mooi compleet cv en je wordt geprikkeld om het te lezen.
Marco Houthuijsen
  • Ik word steeds naar dit cv toegetrokken.
  • Leuk idee een cv als een soort flyer!
  • Mooi die blauwe kleur.
Er is dus weer veel gestemd. Het publiek had een voorkeur voor de
dames. Winnaar bij het publiek werd Jolijn Geenen voor Linda van Baal en Jamie Theloosen.
Maar wat vinden de recruiters?








Recruiters kunnen ook best aardig zijn


Na de, overigens positief bedoelde, door de recruiters geformuleerde aandachtspunten willen we graag afsluiten met een bloemlezing over wat recruiters goed vinden in de verschillende cv’s.
Henk Pieters
  • Tekstueel is alles perfect in orde en leest makkelijk weg.
  • Chronologie, duidelijk overzicht.
  • Kleurgebruik en style, duidelijk een man die met zijn tijd meegaat.


Jamie Theloosen
  • Foto, kleurgebruik, oneliner allemaal perfect op elkaar afgestemd.
  • Competenties, heel sterk.
  • Overzichtelijk en mooi cv.











Linda van Baal
  • Een cv met vrolijke kleuren, overzichtelijk. Je ziet direct dat dit een marketing dame is en met social media werkt!
  • Hobby’s via Instagram.
  • Geeft duidelijk direct een beeld wat ze wil, wat ze heeft bereikt en waar haar kennis ligt.





Jolijn Geenen
  • Zakelijk en strak.
  • Kopje ‘skills’ mooi, een bescheiden manier van het aangeven van je skills.
  • Het aparte icoontje wat telkens terug komt is sterk.



Marco Houthuijsen
  • Een goede foto.
  • Compact cv op één pagina.
  • Mooi competenties weergegeven.







Less is more
Een kreet die we in een aantal commentaren van recruiters terugvinden is: less is more. Voor we de voorkeur van de recruiters bekend maken, citeren we nog een keer Olfertjan: Aan alle cv's is duidelijk veel aandacht besteed, voor mijn gevoel zelfs veel te veel. Alle kleurtjes en grafieken leiden mij (ik had leiden bijna geschreven als lijden) mij af van waarom het in een cv echt om gaat; Voor welke baan kan ik deze persoon bellen."


De recruiters gaan bellen met Linda van Baal want zij kreeg de voorkeur van het recruiterspanel vlak voor het cv van Jamie Theloosen en Jolijn Geenen. Maar wie wordt nu het eerste cv van de maand in 2014?

Het was weer erg spannend
Niet in de top 3 zit het cv van beide heren. Dus de top 3 wordt bepaald door Jamie, Jolijn en Linda.

Nr. 1 kreeg 25,7% nr.2 kreeg 25,5% en nr. 3 21,7%. Dus de uitslag was zeer close. De 21,7% van de punten werden behaald door Jamie Theloosen, zij werd dus 3e.

Jolijn Geenen kreeg 25,5% van de stemmen en werd dus fraai 2e en daarmee is

Linda van Baal

de 1e winnares van het cv van de maand in 2014. Een mooi begin.