donderdag 20 april 2017

CV-Talk: Overzichtelijk een beeld van jezelf geven

CV-Talk: Overzichtelijk een beeld van jezelf geven

In CV-Talk, kijkt Cees Bakker van SollicitatieLAB terug op de cv van de maand verkiezingen van de afgelopen periode. Dit keer op de cv’s van de maand van de eerste 3 maanden van 2017. 

Een cv moet overzichtelijk zijn en een goed beeld van jezelf geven, dat is wel de rode lijn in de antwoorden, die we kregen van de recruiters uit onze panels voor het cv van de maand, op de vraag:  “waaraan moet een goed cv voldoen?”.  Een goed beeld van jezelf geven kan alleen maar als je ook daadwerkelijk jezelf laat zien in je cv, dus niet blijft steken in algemeenheden en containerbegrippen, durf je te onderscheiden zou ik zeggen. Gelukkig geven de winnende cv’s van het afgelopen kwartaal  genoeg aanknopingspunten.


Het cv van de maand januari; Het cv van Tanja

Het cv van Tanja valt direct op door zijn volledigheid en zorgvuldigheid waarmee het cv is samengesteld. Tanja is erin geslaagd om veel info in haar cv op te nemen maar het ook overzichtelijk te houden. Ofschoon ik van mening ben dat het cv van Tanja nog wel persoonlijker en meer uitgesproken zou mogen en meer van zichzelf mag laten zien doet ze een aantal zaken erg goed.
Allereerst de foto. Over laten zien wie je bent gesproken….Een goede foto, met een goede lach, precies zoals Tanja is. De foto mag van mij wel iets groter, want dit maakt wel de indruk van (te) bescheiden.
Ook erg goed gedaan in het cv van Tanja is de opdeling in blokken. Je weet waar je moet zijn voor welke informatie. Een echte aanrader in het cv van Tanja vind ik het blokje “Op zoek naar:”. In dit blokje maakt Tanja direct duidelijk wat ze zoekt en wat niet.

Het cv van de maand februari: Het cv van Gea

Ook het cv van Gea  valt op door de netheid en verzorgdheid, maar ook door het begin. Gea moet hebben gedacht eerst zorgen dat ze mijn persoonlijkheid zien en dan de feiten. En dat is gelukt!
Ook hier een foto die van het cv afspat, al ben ik het wel met de recruiters eens die zei: “de foto is leuk, alleen straalt de foto wel uit , dat ze duidelijk is gaan zitten voor “even een foto”." Maar de foto valt wel op en wat mij betreft geeft het een goed beeld van Gea.
Met de tekst onder het kopje “wat ik het liefste doe”, laat Gea  al veel van haarzelf zien. In “Wie ben ik” wordt haar persoonlijkheid verder ingekleurd. Het kopje “Interessante functies voor mij”, maakt ze ook duidelijk voor welke functies ze in de markt is. In de grijze balk, allemaal leuke en nuttige “rand”-informatie.

Het cv van de maand maart: Het cv van Karina

Je zou bijna denken dat Karina, de eigenaar van het cv van de maand maart, goed heeft gekeken naar het cv van Gea. Overigens niets mis mee, want dat is juist de kunst, het goede van andere cv’s gebruiken in je eigen cv, waarbij je cv wel je persoonlijke touch moet hebben, je cv van jezelf moet zijn en blijven. Daar is Karina uitstekend in geslaagd.
Ook in het cv van Karina een leuke “persoonlijke” foto. Een korte persoonlijke inleiding waarin Karina direct haar kwaliteiten neerzet. Vervolgens een goed overzicht van haar werkervaring. Daarbij wel de opmerking dat ze wat mij betreft mag beperken tot de werkervaring van de laatste 10 jaar en de rest slechts noemen.
Ook hier in de –dit keer blauwe balk- allemaal nuttige en leuke informatie. Bijvoorbeeld over haar vrijwilligerswerk en dat ze actief is als leiding bij de zeeverkennersgroep. Dit maakt het cv persoonlijker. Overigens zou ze dit van mij mogen uitdiepen. Nu staat verscholen, tussen de regels door, dat ze uitstekend met groepen en jeugd om kan gaan. Het zou denk ik beter zijn om dit onderwerp meer aandacht in haar cv te geven. Bijvoorbeeld door een leuke “actie foto als akela” en explicieter te maken dat je uitstekend met groepen om kan gaan.

Op de website van SollicitatieLAB staan nog veel meer cv’s met het commentaar van recruiters. Een mooie inspiratiebron als je bezig bent met je cv. De eerdere afleveringen van CV-talk zijn ook op SollicitatieLAB te vinden.