Ik voorspelde het een tijdje geleden al, de video gaat zijn intrede doen in het cv. (Zie ook 15 sollicitatietrends voor 2016).
De afgelopen maand mei werd het cv van Vincent Mirck uit Utrecht het cv van de maand. Om een recruiter te citeren: “Een
best goed cv, maar wat saai. Gelukkig heb ik het filmpje in zijn cv
bekeken……… en toen had Vincent mij te pakken, wat een authenticiteit en
wat een creativiteit. Vincent weet mij te raken.”
En
daar gaat het natuurlijk om in een cv. Weet je de lezer te raken, Weet
je met je cv de belangstelling te wekken. Je te onderscheiden t.o.v. de
andere kandidaten. Weet jij in, pakweg 10 seconden, de recruiter te
verleiden om echt te gaan lezen en je vervolgens uit te nodigen voor een
gesprek.
De
5 genomineerden hadden zo hun eigen manieren om de belangstelling te
wekken. Ik bespreek in deze cv-talk de opvallende zaken van de mei
editie van het cv van de maand.
In het cv van Els Wilmink uit Wijchen, valt direct de kleurstelling op. Donkerrood (Aubergine volgens sommige). Een kleur waarmee je wel opvalt, want in de meeste cv’s domineert de kleur blauw.
De duidelijke koppen en balken maken haar cv verder goed scanbaar. Ik zeg expres niet leesbaar, want in eerste instantie wordt het cv alleen gescand en dan helpen duidelijke kopjes.
Ook de brede rode balk is een goede manier om bepaalde informatie extra attentiewaarde te
geven. Maar het alleen opnoemen van competenties heeft dan weer niet
zoveel toegevoegde waarde. Beter is het om 1 of 2 belangrijke
competenties voor de vacature goed uit te werken.
Overigens
zit er ook wel een gevaar aan het gebruik van de kleur rood. Eén van de
recruiters vond de kleurkeuze minder geslaagd. Ik citeer: "Rood de kleur …….van agressie."
Gelukkig
heeft Els een leuke foto in haar cv opgenomen en dat beeld werd wat mij
betreft direct ontzenuwd, maar toch goed om even na te denken over je
kleurstelling. Realiseer je ook dat veel cv’s, als ze al worden
afgedrukt, in zwart-wit worden afgedrukt. Vandaag zag ik weer een cv,
waarin de helft van de informatie wegviel in de zwart-wit versie.
Nog een laatste puntje. Els heeft in haar achtergrond schelpen verwerkt, die vallen op, maar de bedoeling wordt niet duidelijk. Van een aantal recruiters kwam dan ook direct de opmerking “Leuk die schelpen, maar wat wil ze er mee zeggen?” De
les wat mij betreft is hier, uitstekend om een bepaald beeldmerk te
gebruiken, maar zorg dat de bedoeling duidelijk is, of leg het uit. Nu
blijft toch de vraag : Wat is de bedoeling van de schelpen.”
Eric Gijbels uit Spijkenisse,
had vorig jaar al eens meegedaan, maar hij kwam nu met een nieuw cv.
Een cv met een mooie en interessante vormgeving. Zeker toen Eric
twitterde dat je zijn cv op een bepaalde manier moet vouwen, zodat er
een folder ontstaat. Dit cv is bedoeld als cv, dat je kan achterlaten
en/of kan meegeven.
Door het op een speciale manier te vouwen,
ontstaat er dus een leuke folder-achtige cv. Dat een dergelijke
vormgeving loont, bleek wel uit de reactie van een panellid. "De bijzondere en verzorgde vormgeving zorgt er wel voor dat ik beter naar zijn cv kijk." Ook
hier veel waardering voor zijn opvallende foto of beter foto’s. Maar
ook de nodige kritische noten, want hoe leuk en mooi ook de vormgeving,
het cv kan inhoudelijk nog aan kracht winnen.
Het cv van Jaap Mulder uit Assen valt
in de vormgeving op door de brede blauwe balk en een opvallende foto.
Maar eigenlijk is het cv van Jaap een recht-toe-recht aan cv, met een
profiel als een sterke opening. Een zin als “het is de toon die de muziek maakt”, blijft hangen.
Verder
geeft Jaap een goed overzicht van zijn werkervaring. Wat Jaap ook goed
doet, tenminste als hij op zoek is naar een meer leidinggevende functie,
is dat hij juist deze aspecten goed belicht. Aan zijn ervaring als verpleegkundige besteedt hij minder ruimte.
We hadden dit keer nog een Mulder bij de genomineerden, namelijk Tom Mulder uit Den Haag, met een heel ander cv overigens. Ook hier een aantal eye-catchers om op te vallen.
Allereerst
de logo’s van de bedrijven waar Jaap heeft gewerkt. Toch komen op het
gebruik van logo’s gemengde reacties. Eerlijk gezegd, ben ik ook geen
voorstander, het wordt al vlug rommelig. Vaak hebben de logo’s dan een
verschillend formaat en kwaliteit en dat komt de netheid van een cv niet
ten goede.
Wat
ook een prima eye-catcher is in het cv van Tom is zijn foto, die straalt
iets uit. Ook handig om direct in het begin een soort samenvatting te
geven.
Toch zijn de bovengenoemde punten, wat mij betreft niet de reden dat dit een goed en opvallend cv is. Voor mij valt het cv van Tom op door de inhoud.
Hij geeft namelijk heel concreet aan (vaak ook in getallen) aan wat hij
tot nu toe heeft gedaan en heeft bereikt. En dat is precies de
informatie waar selecteurs naar op zoek zijn.
Twee voorbeelden. Wees nu eerlijk: "Aansturen van 5 teams (36 FTE)" zegt toch meer dan, "leidinggevende ervaring". En "een omzet van 2,2 miljard" zegt ook wel iets over de omvang van de organisatie en de daaruit voortvloeiende problematiek.
Toch won het cv van Tom niet. Die eer viel te beurt aan Vincent Mirck. Ook al omdat hij handig zijn netwerk inzette.
Op
het eerste gezicht is het cv van Vincent toch een beetje 13 in een
dozijn. Netjes en overzichtelijk dat wel, maar toch –zoals een aantal
recruiters als feedback gaven- een beetje saai.
Het cv van Vincent leest gemakkelijk weg,
maar dat mag je van een tekstschrijver verwachten. Overigens wel goed
om dat te laten zien. Vincent had dit van mij nog wel meer mogen laten
zien. Bijvoorbeeld door 3 plaatjes van artikelen die van hem zijn
gepubliceerd op te nemen in zijn cv en waar je naar toe kan doorklikken.
Niet iedereen heeft tenslotte Kees van Kooten of Henny Vrienten
geïnterviewd.
Het cv van 2016 is toch een cv, waarin de lezer kan zien wat je kan. Overigens heeft Vincent aan het einde van zijn cv wel handige links naar zijn aanwezigheid op Internet, maar die staan toch wat verscholen.
Toch is wat mij betreft Vincent de terechte winnaar. En inderdaad het filmpje geeft de doorslag. Kijk zelf maar.
In
het filmpje laat Vincent wel degelijk zien wat hij kan. Al was er ook
een recruiter die zei, “Tja wat moet ik er mee, een paar foto’s van zijn
kinderen en zo”. Het werkt dus zeker niet bij iedereen en ik denk ook
dat veel recruiters niet de moeite nemen om het filmpje aan te klikken.
Maar als je dat wel doet, dan krijg je een goed beeld van Vincent. Hij laat door de RAP zijn
creativiteit, taalvaardigheid en humor zien. Of zoals een lid van het
panel zei: “Je raakt me, wat een authenticiteit en creativiteit”.
We
werden als SollicitatieLAB al gebeld of we een workshop RAP in je cv
hebben. Neen die hebben we niet en die komt er ook niet. Maar hopelijk
is wel duidelijk geworden dat je met een filmpje heel goed kan laten
zien wat je kan.
Zorg dus dat je opvalt met je cv, niet zo zeer door de vorm, maar vooral door de inhoud.