maandag 25 augustus 2014

Wat verwachten deze bedrijven van hun sollicitanten?

Recruiters panel Augustus



We hebben weer een heel mooi recruiterspanel al zeggen we het zelf en wat verwachten ze van je cv en/of je brief en hun mening over andere onderwerpen.

Ik sta positief tegen 50+-ers door hun werkervaring en positieve instelling

Een groot aantal werkzoekenden in de buurt van Enschede vonden de afgelopen weken een nieuwe baan bij Primark. Dit modeconcern is van plan om nog meer winkels in Nederland te openen. Dus blijf ze volgen. Wij vonden het erg leuk dat Suzanne Lub, recruiter bij Primark dit keer in ons panel zat.
We vroegen Suzanne wat ze graag in een sollicitatiebrief ziet. Suzanne: Geen standaard brief, maar een persoonlijke motivatie waarom je ergens graag wil werken (geen standaard uitdrukkingen en zeker als regelmatige wisselaar niet. Ga dan in waarom je van baan bent veranderd).
En wat niet in een brief? Suzanne: Vooral geen herhaling van je cv, wel kunnen er nieuwe feiten benoemd worden in een brief (bv wegens faillissement van organisatie nu weer opzoek). In het cv verwacht ik, vervolgt Suzanne, naw-gegevens, opleiding, cursussen, werkervaring (incl behaalde resultaten), software- en talen-kennis. Ik kijk eigenlijk altijd eerst in het cv naar de werkervaring, dus die moet er prominent en goed uitgewerkt in staan.
Tot slot spraken we Suzanne ook over 50+-ers en eventuele belemmeringen om ze aan te nemen. Suzanne: Ik zie eigenlijk geen belemmeringen, sta juist positief tegenover 50+-ers door hun werkervaring en positieve instelling. Merk wel dat het erg persoonsgebonden is of mensen hun draai kunnen vinden binnen de organisatie. Dit heeft te maken met de snelheid van de organisatie, manieren van communiceren binnen de organisatie, herhalend handelen, 5/7 werkdagen met werktijden tussen 6:00 en 21:00. Maar de persoonsgebonden zaken gelden natuurlijk ook voor starters.
De behaalde resultaten, met %, stijging, daling
Ik vind het beste cv van de 5 genomineerde eigenlijk een 6-, ……streng he. Vanuit China bekeek Floor Nobels, bekend van de NRC en de TV en natuurlijk van haar bedrijf Worklife Recruitment, voor ons dit keer de cv’s.
Wat ik graag in een cv zie, zijn de behaalde resultaten, met %, stijging, daling. Zo concreet mogelijk en vooral niet te veel holle termen als “flexibel” en “mensenmens”. Maximaal 2 pagina’s voor een cv en een motivatie- of sollicitatie-brief hoeft van mij niet. Ik stel aan de hand van het cv wel vragen.
Ook over het centrale thema van dit keer de 50+-ers op de arbeidsmarkt zegt Floor: 50+ers zijn voor veel functies geschikt, eventuele belemmeringen om ze aan te nemen zijn soms wel de salariseisen en de ontwikkel-/leervaardigheid. Schaarste ziet Floor vooral in de IT. Vooral development voegt ze er aan toe.
Commerciële drive
Helaas zijn er maar weinig 50+-ers met commerciële ervaring. Als deze er tussen zitten en wij zijn op zoek naar iemand dan nodigen we deze 50+ kandidaat ook zeker uit. Want eigenlijk zijn alle functies bij ons geschikt voor 50-ers, als er maar eerder ervaring in is opgedaan. Ik denk dat het percentage 50+-ers bij Eijerkamp toch wel zo een 30% is. Aan het woord is Wendy Ordelman, recruiter bij de Eijerkamp Retail Groep. Eijerkamp bekend van de UWV-campagne rond 50+ en je vind er alles op het gebied van wonen, slapen en design.
Wendy: In een cv zien we graag persoonlijke gegevens, opleiding, werkervaring en 3 pagina’s is wel het maximum. Info, welke niet van toepassing is voor de functie waar je op solliciteert (bijv. software is niet overal bij van toepassing) kan je natuurlijk weglaten. In een brief bij een sollicitatie aan Eijerkamp zien we graag een commerciële drive.
We vroegen Wendy ook wat ze niet in een brief willen zien, na enig nadenken: Eigen belang, bijvoorbeeld “Het lijkt mij fijn om op dinsdag en donderdag bij jullie te komen werken gezien mijn andere baan en privésituatie”. 

Navraag heeft weinig zin voor de functie waarop je bent afgewezen, maar ik kan wel meedenken 

Natuurlijk is Ingrid Bredius, Corporate Recruiter bij ITSP en onze vaste trainer bij onze LinkedIn-workshop, ook deze maand weer van de partij. We spraken met haar over 50+ en hoe zij om gaat met het sturen van een afwijzing.
Ingrid: Ik probeer iedereen een afwijzing te sturen. Deze is standaard met een stukje persoonlijk. Aangezien ik veel via social media te zien ben komen de sollicitaties binnen via ATS, werkmail, privemail, Linkedin, Tweets via twitter privé en zakelijk enz. Dit maakt het proces wel eens lastig te managen. Vooral bij drukte. Maar over het algemeen gaat het goed en krijgt iedereen een afwijzing.
Welk cijfer zou je aan de kwaliteit van de afwijzing geven? Ingrid: Lastig, daar kan ik geen antwoord op geven. Wel de sollicitant. Soms krijg ik lovende berichten over de afwijzing. Ik heb ook wel eens een boze reactie gehad. Maar het blijft lastig. Een sollicitant wil niet worden afgewezen en als het dan toch moet, wil iedere sollicitant op een andere manier worden afgewezen. Je zal het nooit goed doen.
Is het zinvol dat de sollicitant navraag doet bij een afwijzing? Ingrid:
Heeft weinig zin voor de functie waarvoor ik de sollicitant heb afgewezen. Ik kan wel meedenken voor andere functies of andere bedrijven.
Tot slot over 50+ . IngridIk zie vrijwel geen belemmeringen om 50+-ers aan te nemen. Al zijn niet altijd actueel met certificeringen. Deze zijn erg belangrijk! Volgens mij zijn 50+-ers uitstekend geschikt als ICT-manager
Graag kort cv, de uitgebreide versie komt in een gesprek aan bod
Elke sollicitant die afgewezen moet worden krijgt bij ons een afwijzing. Ik streef ernaar om de meeste sollicitanten persoonlijk (het liefst telefonisch) af te wijzen, maar dit lukt niet altijd. Wel kunnen sollicitanten altijd bellen naar aanleiding van een afwijzing, dit wordt in de mail vermeld. Gelukkig doet een aantal sollicitanten dit ook, al is het maar om de afwijzing beter te begrijpen. Er zijn sollicitanten die mij bellen na een afwijzing, wanneer ik daar met hen over in gesprek ga, begrijpen ze het vaak wel. Het begrip voor de afwijzing is dan groter en sollicitanten voelen zich gehoord en geholpen. Het liefst zou ik iedereen persoonlijk afwijzen, maar dit is niet haalbaar in verband met tijd. Aan het woord is Nicole Boomaars Corporate Recruiter bij HAYS Recruiting experts worldwide.
We vroegen Nicole ook of Hays openstaat voor open sollicitaties, Nicole: Ja, zeker! Wanneer ik een goede open sollicitatie ontvang ga ik graag kijken naar de mogelijkheden binnen Hays. Talent laten wij niet zomaar lopen!
Wat verwachten jullie van een cv: Nicole: Om te beginnen, ik vind 2 pagina’s het maximum, anders wordt het vaak te lang en onoverzichtelijk. Verder verwacht ik personalia, werkervaring, opleidingen en talen met daarnaast een korte profielschets wie je bent en waar je voor staat. (Met de nadruk op kort; de uitgebreide versie komt in een gesprek aan bod). Ook niet onbelangrijk vind ik; waar ben je naar op zoek?
Wat zien jullie graag in een sollicitatie/motivatiebrief? Nicole:Waarom die kandidaat voor ons wil werken, specifiek gericht op de functie waar diegene op solliciteert. Daarnaast kan ik brieven die wat meer out of the box zijn ook waarderen. Dus geen standaard verhaal maar een creatieve binnenkomer! Veel kandidaten maken nog de fout om hun werkervaring te beschrijven, in plaats van de motivatie waarom hij/zij solliciteert.
Een cv is je persoonlijke visitekaartje en gaat pas echt leven als je het hebt over je resultaten vanuit de ‘ik-vorm’. 
Edwin van der Hulst is International (corporate) Recruiter bij Oracle. Edwin: Elke recruiter heeft zo zijn eigen smaak/voorkeur, vandaar dat ik wel even wil benadrukken dat mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel. Maximaal aantal pagina’s voor een cv: 3, maar liefst 2. Hoe beknopter en grafischer hoe beter. Een cv moet snel scannend te lezen zijn.
Ik vind een profiel het meest belangrijke aan een cv, je bouwt op zo een manier een ‘band’ met de kandidaat op, hoe raar dit ook klinkt. Ik vind grote foto’s niet kunnen in een cv, ook niet foto’s uit sociale situaties. Verder heb ik een beetje een aversie tegen het constant benadrukken van competenties in het cv. Graag ook een cv in de ‘’ik-vorm’. Genoeg mensen die hun cv schrijven in 3e persoon enkelvoud dit maakt een cv onnodig ‘afstandelijk’. Een cv is je persoonlijke visitekaartje en gaat pas echt leven als je het hebt over je resultaten vanuit de ‘ik-vorm’. Echter vind ik het wel belangrijk dat je cv authentiek blijft, het kan er allemaal flashy uitzien, maar uiteindenlijk gaat het om de inhoud.
Ik lees eigenlijk geen solliciatiebrieven meer, als ik een cv met een profiel onder ogen krijg is dat voldoende. De motivatie onderzoek ik zelf graag tijdens een screening. Ik kijk dus altijd eerst naar het cv.
Ik zit in het IT-vakgebied en ik merk dat onder IT-ers sowieso amper solliciatiebrieven worden verstuurd. Bovendien headhunten we deze doelgroep vaak. Relevante open-solliciaties zijn altijd welkom.
De werkloosheid onder 50-plussers is meer een HR-thema. Ik wil bendrukken dat wij geen belemmeringen zien, wij maken geen onderscheid op leeftijd. Hoe diverser de recruitmentpool is hoe beter.