donderdag 19 april 2018

Kwetsbare groepen verdienen een super website

Kwetsbare groepen verdienen een super website




"Informatie is te vinden op de website en de formulieren zijn daar ook te downloaden en u kunt uw gegevens en uw aanvraag uploaden" is een vaak gehoorde opmerking in (semi)-overheidsland. Dat is mooi voor wie er mee overweg kan. Deze week kwam het CBS met een statistiek van over het gebruik van overheidswebsites. Kern van het verhaal vooral hoger opgeleiden gebruiken de website.
Vaak wordt er een beroep op de overheid gedaan door mensen in de knel en zij verdienen een goede website, waar ze gemakkelijk worden geholpen. Ik dacht laat ik eens kijken of de kwetsbare groep van mensen in de knel op de arbeidsmarkt zo een website hebben. Tenslotte heb ik een aardige ervaring in website-land en ook kennis van de doelgroep van het UWV. Het verslag van een speurtocht.

Een 7,2 is dat goed genoeg?

Deze week liet ook het UWV vol trots weten dat de klanttevredenheid van uitkeringsgerechtigden was gestegen naar 7.2 in 2017. De tevredenheid van werkgevers was een stuk lager 6,7.Nu zijn er allerlei kanttekeningen te maken bij dit soort cijfers. Zo ben ik altijd benieuwd hoe een dergelijke klanttevredenheid tot stand is gekomen. Is, bijvoorbeeld, in de klanttevredenheid ook de waardering van mensen meegenomen die wel zijn begonnen met het kijken op de website, maar teleurgesteld zijn afgehaakt of in het proces zijn gestopt.

Maar goed eigenlijk is een 7,2 wat mij betreft veel te laag. Een semi overheidsorganisatie als het UWV heeft cliënten in de knel op de arbeidsmarkt, een kwetsbare groep van mensen die werkloos zijn, een uitkering krijgen vanwege een beperking of tijdelijk uit de running zijn door een ziekte. In ieder geval situaties die niet maken dat je lekker gaat uitzoeken hoe de website nu in elkaar zit of waar je veel handelingen moet verrichten. Deze mensen verdienen een website waar ze goed geholpen worden. Een 7,2 is dan aan de lage kant. Dus ik dacht, laat ik zelf eens kijken wat de stand van zaken op dit moment is van werk.nl.

“Uit de lucht” in 2018?

Toen ik wilde kijken ging het direct mis, ik kreeg een schermpje te zien, dat wegens onderhoud werk.nl uit de lucht was. Ik dacht nog Bol.com of Coolblue zijn nooit uit de lucht.Overigens kreeg ik wel meer tijd om mijn documenten up te loaden. Maar goed als gebruiker van een website zit je hier niet op te wachten.
Nu begrijp ik wel dat het soms door de achterliggende techniek van een website soms handiger is om de website even helemaal stil te leggen voor onderhoud. Toch is dit niet meer van deze tijd. Ook technisch zijn er goede oplossingen om dit te voorkomen. Ik vind het ook wel kenmerkend voor op welke positie je de gebruiker zet. Wanneer je als uitgangspunt de gebruiker gaat voor alles, dan kies je voor andere oplossingen. Zeker wanneer je koud watervrees hebt of je niet goed geholpen voelt door een instantie, dan helpt deze manier van onderhoud niet om mensen enthousiast te krijgen. Dus wat mij betreft een eerste verbeterpunt. Net als als Bol.com en Coolblue altijd in de lucht.

Toegesneden op het taalniveau van de gebruiker?

Het mooie van een website is dat je de informatie van een website goed kan toesnijden op de behoefte van de gebruiker. Bijvoorbeeld het taalniveau of de taal van de gebruiker. Ook nu worden we weer teleurgesteld. Op de openingspagina nergens een mogelijkheid om aan te geven of je misschien de informatie in een andere taal wil lezen. Ook geen speciale knop om aan te geven dat je liever een uitleg in Jip en Janneke taal hebt, omdat je niet zo goed bent in het Nederlands.
Ook geen verwijzingen naar mogelijkheden wanneer het niet lukt via het online kanaal.
Een gemiste kans, want veel gebruikers van werk.nl zijn toch mensen die het Nederlands niet altijd even machtig zijn. Dus ik pleit voor een Jip-en-Janneke-knop.

Even snel je cv uploaden

Waar ik ook veel klachten over hoor is dat het niet mogelijk is om op werk.nl je eigen cv eenvoudig up te loaden. En inderdaad ik kan het niet 1,2,3 vinden. Bij de onlangs gepresenteerde vacature website van de ANBO voor de oudere medewerker, kan je eenvoudig je eigen cv uploaden. Bij het UWV wordt ik veroordeeld tot veel knip en plakwerk. Extra irritant is dan dat je na 15 minuten uit het systeem wordt gegooid.
Een gemiste kans, zeker voor mensen die niet zo handig met de PC zijn en vaak met veel moeite en hulp, net een eigen cv hebben gemaakt.
Het zou goed zijn als het UWV snel met een workaround komt. Nu snap ik ook wel dat de systemen van het UWV ook gevuld moeten worden, al vraag ik mij af hoe zinvol dit is. Er zijn tegenwoordig veel betere mogelijkheden om uit een hele stapel cv’s de juiste kandidaat te vinden.
Even een ideetje neerleggen.
Maak het voor kandidaten, die dat willen, mogelijk om separaat hun eigen cv up te loaden. Stop deze cv’s in een database en koppel hieraan een krachtige zoektool. Eigenlijk zoals veel recruiters en searchers ook werken. Ik denk dat veel werkzoekenden hier me geholpen zijn.


Wordt vervolgd