Column: Is er nog toekomst voor banken?
De banksector zal in Nederland verder krimpen en het aantal banen
afnemen. Bankiers worden vervangen door IT-ers en banken moeten op zoek
naar een nieuw businessmodel. Met het bestaande model dat van alle
kanten wordt aangevallen, onder meer door internationale giganten als
Google, Apple en Amazon die koplopers zijn op het terrein van
kunstmatige intelligentie in combinatie met big data, kunnen ze niet
overleven.
De afgelopen week maakte minister Wopke
Hoekstra (Financiën) in een debat met de Tweede Kamer duidelijk dat hij
maar weinig kan doen aan de topsalarissen bij banken. Zo zijn er geen
wettelijke mogelijkheden om buitensporige salarisverhogingen, zoals de
50 procent van ING-topman Ralph Hamers, in te perken. Hij verwacht wel
dat bestuurders en commissarissen na de maatschappelijke ophef daarover
leergeld hebben betaald. Binnen de Tweede Kamer overheerst de twijfel.
Zo bleef president-commissaris Jeroen van der Veer van ING de
loonsverhoging bij ING verdedigen en sloot hij op termijn een verhoging
niet uit. Gezien de toekomst van de bancaire sector had hij beter kunnen
melden dat de kans op salarisverlagingen meer voor de hand liggen. De
financiële sector is wereldwijd aan het krimpen.
In
ons land verloor de afgelopen tien jaar bijna 30 procent van de
werknemers hun baan en het einde is nog niet in zicht. In veel landen,
waaronder Nederland, zien we ook een afname van het macro-economisch
belang van deze sector en een daling van de populariteit bij talentvolle
jongeren die voor een baankeuze staan. Bovendien heeft het bankwezen
sedert de wereldwijde kredietcrisis in de publieke opinie te kampen met
een slecht imago en dat verbeter je niet door loonsverhogingen te
agenderen. Het valt op dat binnen de Haagse politiek daardoor de roep om
staatsbemoeienis en de nadruk op de nutsfunctie van de bankensector
toeneemt. Deze discussie is op zich nuttig, maar moet dan wel gebaseerd
zijn op een zorgvuldig opgebouwd dossier met voor- en nadelen en de
toekomstige ontwikkelingen in deze sector.
Voorspellingen van een ‘sombermans’
In
een eerdere column gaven wij aan met welk businessmodel bedrijven tot
de winnaars van de toekomst kunnen behoren. Voor bestuurders en
commissarissen in de bancaire sector hadden we geen vrolijke boodschap.
Recent bezochten wij een internationale bijeenkomst waar een ‘sombere’
internetexpert nog verder ging. Hij gaf een opsomming van ontwikkelingen
die de financiële sector met een mokerslag zullen treffen en vroeg zich
af de sector deze klap kan overleven. Daarbij gaat het om de opmars van
kunstmatige intelligentie in combinatie met big data die in steeds meer
bedrijfssectoren de dienstverlening gaat domineren.
De
huidige financiële instellingen zijn op dit terrein niet opgewassen
tegen giganten als Google, Apple en Amazon die hier vooroplopen en in de
financiële sector steeds actiever worden. Daarnaast verliezen
bankenmarktaandelen aan grote internationale vermogensbeheerders die
tegen lage kosten robotadviseurs het werk laten doen. In mindere mate
krijgen ze ook last van innovatieve fintech-bedrijfjes. De sombermans op
onze bijeenkomst meldde ook dat de toenemende cybercrime een
hoofdpijndossier voor banken is en dat de huidige beveiligingssystemen
niet bestand zijn tegen de professionele cybercrime industrie.
Lichtpuntjes
Op
onze vraag of er nog lichtpuntjes waren, voorspelde hij voor 2030 een
halvering van de bancaire sector. Te somber? Twee jaar geleden
publiceerde het recruitmentbureau Hays een studie waarin 40 procent van
de bankmedewerkers aangeeft dat in 2030 hun functie zal zijn opgeheven.
Een ruime meerderheid van de ondervraagden verwachtte ook dat het
beloningsniveau van bankiers omlaag zal gaan. Banken worden
IT-bedrijven, waar IT’ers een hoofdrol spelen.
Volgens
de Belgische studie Bank of the Future die mede is opgesteld door
studenten van de universiteiten van Gent en Leuven, ziet het model van
de bank van de toekomst er als volgt uit. Een bank die vooral via
internet en sociale media opereert, van de klant de bankier maakt, ze
proactief informeert en ze helpt bij financiële zaken, vooral via
digitale platformen. Volgens de studenten zullen banken zich moeten
focussen op persoonlijke dienstverlening, op specifieke niches en volop
gebruik maken van de nieuwste (digitale) technologieën.
Toekomst
Het is een open deur, maar voor de
Nederlandse bancaire sector is een belangrijke opgave het
maatschappelijk vertrouwen te herstellen. Hoe? Doe iets onverwachts en
maak in ieder geval bekend dat het beloningsniveau van bankiers wordt
aangepast aan het dalende economische belang van de sector; dus omlaag
in plaats van omhoog. Versnel de digitalisering, werk samen met
innovatieve fintech bedrijven en maak gebruik van het waardevolle model
van de Belgische studenten. In verschillende landen zie we in de
financiële sector als succesvolle niche de opkomst van groen en
duurzaam.
Alle kaarten op
digitalisering en het gebruik van nieuwe technologieën? Nee! In een
gesprekje na afloop van zijn voordracht onthulde onze sombermans dat hij
bezig was om zijn verhaal aan te passen aan signalen uit recente
onderzoeken die een maatschappelijke kentering te zien geven. Steeds
meer klanten ergeren zich aan digitale toepassingen en robotjes met
metalen stemmen.
Ze hebben behoefte aan persoonlijke contacten met deskundigen uit de
financiële sector, aan informatie-uitwisseling en leuke tips. Voor deze
contacten hebben ze een voorkeur voor het weekend. En op lokaal niveau
bestaat er vooral bij ouderen de behoefte om ergens te kunnen
binnenlopen. En dat hoeft geen groot bankgebouw te zijn. We hebben een
aantal data gekregen waarop we welkom zijn om sombermans zijn aangepaste
verhaal aan te horen. En dat gaan we doen.