Utrecht,28 juni 2016
HR-professional verrast door krapte op arbeidsmarkt
Samenvatting
- Tekort aan ervaren ICT’ers en verkoopmedewerkers op HBO niveau
- Arbeidsmarktcommunicatie hoog op de agenda
- Secundaire voorwaarden als troef voor aantrekken personeel
- Arbeidsmarktcommunicatie hoog op de agenda
- Secundaire voorwaarden als troef voor aantrekken personeel
Vooral de forse toename binnen de sector Vervoer en Opslag was niet voorzien. Ook de toename van wervingsproblemen bij financiële instellingen blijkt sterker dan verwacht. Het is dan ook niet vreemd dat arbeidsmarktcommunicatie dit jaar hoog op de agenda staat bij 47% van de HR-professionals.
Vorig jaar zag slechts 14% dit als prioriteit.Dit blijkt uit ‘HR Trends 2016-2017’, een onafhankelijk en representatief onderzoek van HR- en salarisdienstverlener ADP Nederland, organisatieadviesbureau Berenschot en Performa Uitgeverij onder ruim 1.000 Nederlandse HR-professionals. HR Trends is het grootste jaarlijkse onderzoek onder HR-professionals in Nederland.
Tekort aan technici, ICT’ers en verkoopmedewerkers
Ruim één derde (36%) van de HR-professionals ervaart momenteel problemen bij het werven van personeel. Dat is fors hoger dan vorig jaar (23%). Deze toename is, met uitzondering van HR, te zien in alle functiegroepen. Over het algemeen kost het met name moeite om ervaren krachten te werven. Enkel Productie & Operations en Inkoop & Logistiek hebben moeite om geschikte starters te vinden. Qua opleidingsniveau is er de meeste vraag naar MBO’ers en HBO’ers.
Met name bedrijven in de financiële sector hebben moeite om vacatures gericht op ICT’ers te vervullen. “De recente reorganisaties binnen de financiële sector schrikken mogelijk toekomstige werknemers af,” legt Hans van der Spek, manager kenniscentrum HCM bij Berenshot, uit.
Top 10 moeilijkst vervulbare vacatures:
1.Technici en onderhoudsmedewerkers in de industrie | 65% |
2.ICT’ers bij Financiële Instellingen | 62% |
3.ICT’ers in de Groot en Detailhandel | 57% |
4.Technici en onderhoudsmedewerkers bij overige dienstverlening | 47% |
5.Verkoopmedewerkers in advisering, onderzoek en overige specialistische dienstverlening | 47% |
6.Technici en onderhoudsmedewerkers in vervoer en opslag | 46% |
7.Productie / Operations medewerkers in vervoer en opsla | 46% |
8.Verkoopmedewerkers in de Groot en Detailhandel | 43% |
9.ICT’ers in vervoer en opslag | 42% |
Traditionele middelen voor arbeidsmarktcommunicatie
Voor het aantrekken van nieuw personeel gebruikt het merendeel van de HR-professionals bekende middelen zoals de website. Ook aansluiting zoeken met opleidingsinstituten en beurzen is een populair middel om personeel te werven. Bijna een derde (32%) van de HR-professionals probeert het personeel op een creatieve manier naar zich toe te trekken door het gebruik van storytelling. Slechts een enkeling zet moderne tools in zoals ‘serious gaming’ (6%) of maakt gebruik van geavanceerde analysetools zoals big data (3%).
Arbeidsvoorwaardenbeleid sterk gestegen in prioriteit
Absolute prioriteit voor 2016 is het aanpassen van het arbeidsvoorwaardenbeleid en vernieuwde aandacht voor de arbeidsvoorwaarden. Dit heeft te maken met de veranderde wet- en regelgeving en met het feit dat organisaties moeite hebben met het werven van personeel voor specifieke functies. “Opvallend hierbij is dat organisaties zich niet zozeer onderscheiden op het gebied van primaire voorwaarden maar vooral op basis van hun producten of diensten. Op die manier geven ze meer betekenis aan de gevraagde functies. Ook secundaire voorwaarden worden vaak genoemd om zich als werkgever te onderscheiden van concurrenten,” zegt Van der Spek.
Over het onderzoek
HR Trends is het grootste jaarlijkse onderzoek onder interne en externe HR-professionals in Nederland naar de inhoud en de beloning van de HR-functie. In het onderzoek zijn niet alleen HR-verantwoordelijken in loondienst ondervraagd, maar ook directeuren van HR-dienstverlenende bureaus en zelfstandig gevestigde HR-adviseurs. Er deden 809 HR-verantwoordelijken aan het onderzoek mee. HR Trends 2016-2017 is een initiatief van Performa, uitgevoerd door Berenschot en mede mogelijk gemaakt door ADP. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op 11 oktober tijdens HR Live, hét vakevent voor HR-managers, HR-directeuren en HR-professionals.