dinsdag 10 december 2013

WAT VERWACHTEN RECRUITERS VAN EEN CV?

Wat verwachten recruiters van een cv

Natuurlijk hebben we de recruiters uit ons panel ook weer gevraagd wat ze van een cv verwachten. 

Dave Vervoord van Cofely-gdf-Suez:
1. Bij voorkeur een zo’n uitgebreid mogelijk cv, op maximaal 3 pagina’s. In ieder geval moet de actuele informatie inclusief hoogst genoten opleiding en laatste werkervaring op de 1e pagina van het CV staan.
2. Pasfoto is niet noodzakelijk, behalve als het een representatieve functie betreft waar iemand op solliciteert. Als je een pasfoto toevoegt, zorg er voor dat de achtergrond rustig is en dat je gezicht er goed op te zien is (geen schaduw).
3. Persoonlijk profiel zegt wat over de persoon, maar is alleen maar interessant wanneer er op harde criteria een match met een vacature te maken valt. Voorkom dooddoeners.
4. Afhankelijk van hoeveel werkervaring je hebt. Ben je starter zet dan ook nog de stage’s, bijbaantjes en je vrijwilligerswerk op je cv. Ben je een sollicitant met veel werkervaring, dan kun je bijbanen, eerste banen en stage-ervaring heel kort opnemen. Ben je op zoek naar een baan buiten je vakgebied, probeer dan de ervaring die je hebt in het te wensen vakgebied duidelijker tot uiting te laten komen.
5. Hobby’s geven iets meer weer over het privé-leven van de sollicitant en geeft vaak (mits interessante hobby’s) ruimte voor “small talk” gedurende het sollicitatiegesprek. Hobby’s als uitgaan, stappen, feesten, etc. kun je beter op je  vermijden.
6. Afhankelijk van de branche waarin je aan de slag wil. In finance & overheid sluit een klassiek cv beter aan dan in de creatieve sector waarin mensen iets meer over hun persoonlijkheid in een cv kunnen laten zien. Voor een objectieve beoordeling van of een kandidaat een match heeft met een vacature is een klassiek cv (ook als leidraad voor een gesprek) het prettigst. 
Vrijwilligerswerk is, juist omdat het voor starters heel moeilijk is om aan werkervaring te komen, heel belangrijk. Wat nog wel eens vergeten word, is dat vrijwilligerswerk ook werk is, alleen het wordt niet betaald. Daarnaast geeft het ook wat weer over de maatschappelijke betrokkenheid van een kandidaat en het zegt iets over een stukje pro-activiteit. 
cv’s worden alleen uitgeprint bij een persoonlijk kennismakingsgesprek.
Solliciteren via Twitter (in 140 karakters) zal gaan over het aangeven dat iemand geïnteresseerd is in een vacature. Het zal nooit een volledige sollicitatie, inclusief motivatiebrief, vervangen. Dus wat mij betreft: Nee.
Ik zie dat steeds meer sollicitanten beseffen dat het cv hun persoonlijke visitekaartje is, er wordt werk van gemaakt. Gebruik van logo’s van bedrijven waar in het verleden gewerkt is, hyperlinks met doorverwijzingen, ondersteuning met Social Media kanalen als Youtube, etc. Ik zie wel een tendens dat meer en meer mensen overgaan tot het maken van alleen een Engels cv. Dit vind ik persoonlijk weer geen goede ontwikkeling. Stelregels is wat mij betreft: Wanneer de vacaturetekst in het Engels is, dan een Engels cv. Is vacaturetekst opgesteld in het Nederlands dan een Nederlands cv. Je stuurt toch ook geen cv in het Latijn of Frans? 

Sietske Hoogedoorn van Tempo Team Uitzenden
  • Een uitgebreid cv, of juist niet? Wat is het maximum aantal pagina's? Een cv mag uitgebreid zijn, maar dan wel met relevante zaken en kernachtig verwoord. Lappen tekst worden niet gelezen en springen er niet uit.
  • Wel of geen pasfoto? Wij zijn zeker voorstander van een pasfoto, maar dan wel een professionele.
  • Een persoonlijk profiel wel of niet? Ook hier geldt weer dat het wel iets moet toevoegen. Het moet echt iets over jezelf zeggen, geen algemene kreten zijn en de valkuil is om het heel abstract te maken. Ook hier geen hele lap tekst.
  • Alle werkervaring of juist alleen de relevante of alleen de laatste 5 jaar? Wij zien wel graag alle werkervaring, maar dan wel meer de nadruk gelegd op de relevante werkervaring.
  • Hobby´s wel of niet? Hobby´s kunnen relevant zijn en echt iets zeggen over een persoon. Ze hoeven echt geen prominente plek op het cv.
  • Een modern cv of juist niet? Wij zijn gecharmeerd van een modern cv, zolang het hoofddoel is om werkervaring te beschrijven.
  • Veel sollicitanten nemen tegenwoordig vrijwilligerswerk op in hun cv, hoe waarderen jullie het vrijwilligers werk, in relatie tot betaald werk? Als iemand sinds 2010 werkloos is, maar wel vrijwilligerswerk heeft gedaan zegt dat absoluut iets over de arbeidsethos van een kandidaat. Wat ons betreft dus wel vermelden op het cv.
  • Printen jullie cv's nog uit? Nee, wij doen alles digitaal.
  • Onze stellig van de week was laatst: Solliciteren via twitter wordt de nieuwe manier van solliciteren. Ja/ Nee?, Wat is jullie mening? Wij zijn van mening dat het een mooie aanvulling is op het traditionele solliciteren. Het geeft je extra exposure en de kans om je op een heel andere manier te profileren.
  • Welk cijfer geven jullie gemiddeld aan het cv van de gemiddelde sollicitant? Wij geven de gemiddelde sollicitant een 6,5 voor zijn/ haar CV. De benodigde info staat er altijd op, maar de puntjes op de i missen wel eens en dat is jammer. 
Antje van Eikeren van Damen Shipyards
Ik zie graag een persoonlijk profiel (als de kernwoorden er maar uit springen) en een foto is wat mij betreft ok, maar dan moet dat wel een hele neutrale zijn.
Een modern cv is juist goed, als het bij de persoon en de functie past. In de technische branche zijn we nog steeds gewoon wat ouderwets maar als we iemand zouden zoeken voor marketing mag het juist wel wat frisser.
Hobby´s zijn bij ons zeker van toepassing, bijna iedereen op kantoor doet of heeft iets met/op water, dus dat zou dan goed aansluiten.
Wat mij betreft is alle ervaring die iemand op heeft gedaan relevant (of juist niet maar dat is dan fijn ook om te weten en brengt aan het licht waarom iemand bepaalde keuzes maakt). Onrelevante bijbanen zijn niet nodig maar vrijwilligerswerk is wat mij betreft altijd een pre, in principe iets wat spreekt voor de persoon, zeker als iemand het naast zijn betaalde baan doet.
Cv’s printen doe ik nog wel voor een gesprek, dan neem ik dat mee.
Solliciteren via twitter weet ik nog niet, maar we gaan wel met de tijd mee dus wie weet.
Ingrid Bredius van ITSP
Wat ik verwacht van een cv?
  • Een verkort cv graag en in bijlage de projectervaring.
  • cv van 3 pagina’s ivm extra veel info in IT. 
  • Duidelijk schema met daarin programmeertalen, methodes, software, certificaten enz. enz.
  • Graag altijd een pasfoto.
  • Korte persoonsomschrijving met ambitie. 
  • Relevante ervaring, Liefst van de laatste 10 jaar. In IT is vaak verouderde werkervaring niet meer interessant. Uitzonderingen daargelaten.
  • Talenkennis.
  • Hobby´s, Indien enigszins relevant. In Muziek en IT zie ik overeenkomsten, maar bv. Kantklossen zie ik geen toegevoegde waarde in dus niet vermelden.
  • Modern cv valt helemaal op in IT. Ik laat mij graag verrassen. Op dit moment ongeveer 3% heeft in de IT een modern cv.
Tot slot hebben we nog een paar losse onderwerpen waar we regelmatig vragen over krijgen en graag je menig over willen weten. 
Veel sollicitanten nemen tegenwoordig vrijwilligerswerk op in hun cv, hoe waardeer je het vrijwilligers werk, in relatie tot betaald werk?
Ingrid: Vrijwilligers werk zeker vermelden als je werkloos thuiszit. Vrijwilligerswerk zegt vaak in positieve zin hoe je in het leven staat. Het kan ook in een nadeel werken. Een jeugdtrainer die 3x per week de verplichting heeft om 17.00 uur op het veld te staan kan nadelig zijn. Ligt ook aan de mogelijkheden die je als bedrijf kan bieden.
Printen jullie cv's nog uit?
Indien het cv mijn interesse wekt print ik hem uit!
Onze stelling van de week was laatst: Solliciteren via twitter wordt de nieuwe manier van solliciteren. Ja/ Nee?, Wat is jouw mening?:
Ingrid: Eh Ja en Nee. Ja, om vele reacties te vermijden zal ik eerst via mijn netwerk; Twitter en Linkedin de functie verspreiden.
Nee, In 140 tekens je voorstellen is te kort. Om het eerste contact te leggen is Twitter prima, al is de grote groep hier nog niet aan toe.

Ernst Quint van Unit 4

Wat UNIT4 als organisatie verwacht van een cv:

  • Lengte van een cv: Ik vind zelf dat een cv niet echt ‘heel goed’ kan zijn. Wel kan een cv ‘slecht’ zijn. Dit als een cv onduidelijk, te lang of juist te kort is . Een maximum aantal pagina’s vind ik moeilijk aan te geven. Wij zitten in de ICT, een branche die berucht is om lange cv’s. Als iemand 25 jaar werkervaring heeft en zijn/haar certificeringen op orde heeft levert dat soms lange opsommingen op, maar het is wel vaak nuttige informatie. Ook voor deze mensen leg ik echter de grens bij ongeveer 4 pagina’s.
  • Een foto op het cv vind ik altijd positief. Ik vind het echter nooit een vereiste en niet voor alle functies relevant. Bij een software developer vind ik een foto niet zo belangrijk, bij een accountmanager al belangrijker.
  • Persoonlijk profiel: Hier hecht ik weinig waarde aan. Ik vind dat er altijd een korte motivatie bij een sollicitatie hoort, daarin lees ik graag wat over persoonlijkheid, dat hoeft voor mij niet in een cv.
  • Ervaring: Ik ben voorstander van ‘alleen de relevante ervaring’. Als iemand van medio 40 tijdens zijn/haar studie in een café achter de bar heeft gestaan hoeft dat echt niet meer op zijn/haar cv. De laatste 5 jaar vind ik sowieso te weinig, ik ben wel geïnteresseerd in eigenlijk alle ‘echte’ werkervaring die iemand heeft (dus vanaf na een vervolgopleiding/studie). De kanttekening die ik hierbij wil plaatsen is dat als de ervaring echt lang geleden is en niet relevant voor de functie waar iemand op solliciteert dan kan het in een regel benoemd worden.
  • Hobby’s hoeven van mij niet op het cv. Ik lees ze over het algemeen niet, hoogstens met weinig interesse en alleen als ik iets opvallends zie onthoud ik het misschien. Het gaat mij om de inhoud en in veel gevallen hoort er ook een bepaalde persoonlijkheid bij. Die kun je aan hobby’s niet of nauwelijks aflezen.
  • Een ‘modern cv’ vind ik een wat onduidelijk begrip. Ik vind bij sommige functies dat het belangrijk is dat een cv mooi is vormgegeven, grafische elementen etc. Bij bv een marketeer die veel met DTP moet gaan doen vind ik dat haast een vereiste. Bij de software developer maakt het weer niet uit.
Silene Geuze van ICC-Consultants
Ik verwacht van een cv het volgende: 
  • Bij voorkeur maximaal 2 pagina’s.
  • Foto:  Hoeft niet, tenzij deze echt professioneel, zakelijk is.
  • Een persoonlijk profiel: Hoeft niet, maar voor brede ervaring kan het wel handig zijn.
  • Alle werkervaring graag in anti chronologische volgorde
  • Hobby´s hoeven niet maar kan zeker wel, mits het niet al te vreemde of lachwekkende hobby’s zijn.
  • Een modern cv hoeft ook niet perse, maar voor mensen die weinig ervaring hebben vind ik het wel sterk dat ze aandacht besteden aan een mooi format.
Tot slot hebben we nog een paar losse onderwerpen waar we regelmatig vragen over krijgen en graag je menig over willen weten:
  • Vrijwilligers werk kan zeker relevant zijn, maar dan zie ik het meer als iets extra’s.
  • Cv’s die ik uitnodig voor een gesprek, print ik altijd uit
    • Nee, ik verwacht niet dat solliciteren via Twitter de toekomst wordt, ik verwacht dat het solliciteren de komende jaren nog “ gewoon” via de mail gaat.