woensdag 14 november 2012

Tip 3 Elevatorpitch of persoonlijk profiel ?


Als trainer stel ik bij het onderdeel C.V het persoonlijk profiel aan de orde. Als je dan ook nog over elevatorpitch begint, zie je de meeste deelnemers al afhaken. Veel werkzoekenden gaan van de volgende redenering uit, ik wil werk, de werkgever zoekt iemand, dus ze nemen me wel aan als ik maar zeg dat ik bij ze wil werken.

In een periode dat er een zeer groot tekort aan werk is en er veel meer werkzoekenden zijn dan banen, werkt deze redenering zeker niet, als ze al ooit gewerkt heeft.

Wel zie je bij steeds meer C.V´s een persoonlijk profiel opgenomen. Hierin somt de kandidaat het liefst zo veel mogelijk positieve kwaliteiten en competenties op, vaak in een willekeurige volgorde onder het motto dan kan de werkgever zien hoe goed ik wel niet ben of dan kan ik dit C.V voor al mijn sollicitaties gebruiken. De werkgever maakt wel een keuze.

Zo werkt dat dus niet.

Wat wel kan werken zijn de volgende regels:
  • je inventariseert welke kwaliteiten en vaardigheden in de vacature genoemd worden
  • je kiest uit deze competenties er drie of maximaal vier uit die het beste op jouw van toepassing zijn
  • je bepaalt welke competenties voor deze werkgever en dit werk belangrijk zijn
  • van deze competenties kun je via de STAR methode voorbeelden noemen uit je opleiding, werkervaring of vrijwilligerswerk hoe je deze competenties in de praktijk gebracht hebt  
  • Deze drie of 4 competenties schrijf je in een paar korte zinnen zo actief mogelijk op onder het kopje persoonlijk profiel vlak na personalia.


Dit veronderstelt wel dat je een goed inzicht hebt in je eigen competenties en vaardigheden. Er zijn verschillende methoden die ervoor gebruikt kunnen worden. Je kan een SWOT analyse van jezelf maken (sterkte-zwakte analyse). Ook kun je op www.carrieretijger.nl een overzicht vinden van een groot aantal competenties en wat eronder verstaan wordt. Praat er eens met vrienden, collegaas, familie over welke competenties het beste bij je passen. Ook kun je proberen je kernkwaliteiten te benoemen (Daniel Ofman) via het kernkwaliteitenspel.

Dan blijft er nog Elevatorpitch over. Dit is een begrip uit de marketing. Je komt bij een bedrijf binnen en je krijgt kort de tijd om jezelf of je product te verkopen in de tijd die de lift erover doet om naar beneden te gaan. Als de sollicitant zichzelf ziet als een product, die je zo goed mogelijk in de markt wil zetten, moet je een goed verhaal klaar hebben, die deze kenmerken heeft:
  • prikkelende opening
  • duurt maximaal een minuut
  • wordt met passie gebracht
  • eindigt met een vraag of aanbod om nog verder te praten.
Wat een persoonlijk profiel en een elevatorpitch met elkaar gemeen hebben is dat je een heel goed inzicht moet hebben wie je bent en welke unieke competenties jij bezit die het voor de potentiële werkgever meteen duidelijk maakt waarom jij zo'n onmisbare toevoeging voor het bedrijf bent.

Als je vragen of opmerkingen hebt en eens wilt sparren met ons, dan kun je ons bereiken op
info@dwnw.nl of bel Cees of Ton. De contactgegevens vind je op onze nieuwe website
www.sollicitatielab.nl