vrijdag 24 juli 2015

Recruiters Panel juli 2015. Welke tips geven zij ?

Het recruiterspanel juli 2015


De juli maand is per definitie de Tour de France maand. Dus we dachten we vragen een aantal een aantal organisaties die met de Tour de France te maken hebben.
Als eerste vroegen we Jumbo en ze namen direct plaats in het peloton in de persoon van Mirjam Boer. Mirjam is recruiter bij Jumbo.
We vroegen ook Giant, Lotto en de gemeente Utrecht maar dat liep toch uit op een valpartij. Vervolgens gingen we opzoek naar een fietsenmerk en we dachten direct aan Gazelle. We stuitten direct op iets leuks, een oud-winnaar van het cv van de maand werkt daar nu. Namelijk Lisette van Bemmel en ze was direct bereid om op de spreekwoordelijke fiets te stappen.
Het werd uiteindelijk toch een soort bergetappe, maar we hebben buiten het peloton toch weer hele goede en deskundige leden voor ons peloton gevonden. Wat dachten jullie van Emily Harmsen, misschien gaat er niet direct een lichtje branden, maar als we zeggen Vacatureluurs dan zijn jullie meteen weer aangesloten, Emily is onze gewaardeerde collega en de vrouw achter Vacatureluurs. 
Maar we hebben nog meer leuke en enthousiaste namen, Yacht. bijvoorbeeld. Frederique Westerveld was direct enthousiast toen we haar uitnodigde om deel te nemen.
De zorg sector mag ook niet ontbreken. Laatst kwam één van de kandidaten die we begeleiden met enthousiaste verhalen terug van ’s Heerenloo, reden voor ons om contact met ze te zoeken. Patricia Wegman en Debbie van der Zee, Medewerkers Werving & Selectie bij 's Heeren Loo Zorggroep nemen ook plaats in ons panel.
Maar de koek is nog niet op. We willen ook altijd een HR-dienstverlener in ons panel. Yentl Perdaems van Unique voorziet niet alleen in deze vacature ze zorgt ook voor de muzikale noot. Yentl werkt inmiddels al 2,5 jaar met veel plezier bij Unique als consultant op de binnendienst. Ooit gestart in de muziektherapie, maar sinds 2014 afgestudeerd als HRM-er en bij Unique erachter gekomen dat ze een recruiter in hart en nieren is. 
Ook Lisa van Lith van Essent was direct bereid om aan te schuiven en ze twitterde al "Binnenkort wat cv's onder de loep nemen".
Een oud-gediende completeert de lijst. We vinden het erg leuk dat Kim van Vliet, Recruiter bij Tebodin, het panel compleet maakt en voor de ervaring zorgt. Een soort wegkapitein om in Tour de France termen te blijven.

Tips van de leden van ons recruiterspanel

Een cv is voor mij een uiting van een persoonlijkheid

In deze Tour de France maand wilden we iets met de sponsors van de belangrijkste tourploegen doen. Het liep een beetje uit op een valpartij, want veel sponsors gaven niet thuis. We zijn daarom extra verheugd om wel een vertegenwoordiger van de belangrijkste Nederlandse ploeg, Jumbo in ons recruiterspanel te hebben. Mirjam Boer is (sinds kort) recruiter bij Jumbo.
We spraken met haar niet over bandjes, versnellingen en cols,maar wel over wat ze bij Jumbo  van een cv verwachten. Mirjam: Ik zie graag een kort stukje over de persoon, de relevante werkervaring en minder over nevenactiviteiten (wel graag op het cv, maar niet te uitgebreid). Als iemand langer werkervaring heeft ook geen uitgebreide stage omschrijvingen.
Verder vind ik het prettig als ik meteen  overzicht heb, wie is deze persoon en wat brengt hij of zij voor ervaringen mee.  Ook vind ik het prettig te weten of een diploma behaald is. Ik denk niet dat het cv gaat verdwijnen, wat ik wel denk is dat er meer pro actief geworven gaat worden bijv. via LinkedIn, waardoor een cv minder relevant is op dat moment. Ik denk dat het cv van de toekomst nog maar uit 1 pagina bestaat.  
Wat ik ook prettig vind is om een brief bij het cv te krijgen. Met daarin kort en krachtig, waarom iemand reageert en waarom de kandidaat denkt dat hij of zij in aanmerking komt. Ik kijk overigens altijd eerst naar het cv.
Solliciteren via een 6 seconde-filmpje, zien jullie daar iets in? Mirjam:  Jazeker, ik zal zeker de filmpjes bekijken want voor ons is het van belang dat iemand het Jumbo DNA bevat en de kandidaat zou dit in een dergelijk filmpje zelf kunnen vertellen hoe hij of zij dat ziet. Ook van Solliciteren via Twitter, ben ik voorstander. Het gaat snel, maar de kwaliteit van de kandidaten zal wel in de gaten moeten worden gehouden (kwantiteit vs kwaliteit).Waar ik geen fan van ben zijn van die standaard formats. een cv is voor mij een uiting van een persoonlijkheid.
Even over LinkedIn. Checken jullie het LinkedIn-profiel van een kandidaat? Mirjam: Altijd indien beschikbaar natuurlijk. Zoek je ook actief naar kandidaten op LinkedIn? Mirjam: Ja, zeker.  Als je door jullie gevonden wilt worden? Mirjam: Het is dan handig als je in  de samenvatting van je profiel aangeeft  dat je openstaat voor een nieuwe uitdaging. Neen, ”Beschikbaar” in de kopregel hoeft voor mij niet. Ik zoek daar niet op. En een open sollicitatie mag natuurlijk ook altijd.

Beter 2 pagina’s dan dat alles op 1 pagina is gepropt

In deze Tour de France maand wilden we dus iets met fietsen doen. Dus we dachten direct aan de Koninklijke Gazelle en stuitte direct op iets leuks. Namelijk oud winnares van de cv van de maand Lisette van Bemmel, werkt daar inmiddels als Online Marketing medewerker. Dus we dachten dat is leuk, we vragen Lisette. 
Hoe is het om aan de andere kant te zitten nu? Lisette: Ik vind het een eer dat ik gevraagd ben. Ik weet hoe moeilijk het is om aan de kant van werkzoekende te zitten. Uiteindelijk heb ik via via een baan gekregen en dus niet via de officiële weg hoeven solliciteren. Het was erg  leuk om mijn mening te mogen geven, ik heb veel feedback gehad in de maanden dat ik zelf op zoek was naar werk. Dat heeft wel geholpen denk ik! Maar ik ben natuurlijk geen recruiter. Maar natuurlijk is Lisette wel getuige-deskundige als het gaat over cv’s. 
Wat is het maximum aantal pagina's voor een cv wat jou betref? Lisette: Ik vind 2. Vaak kun je net niet alles kwijt op 1 pagina en dan vind ik het fijn als de tekst iets uitgebreider en duidelijker te lezen is op 2 pagina’s dan dat alles op 1 pagina is gepropt.  2,5 kan nog wel, maar is echt niet gewenst. Scannen van een cv gaat het makkelijkst als je 2 pagina’s naast elkaar kan houden. Dit kan op een PC namelijk ook niet met 3 pagina’s. Het is verder  fijn wanneer iemand laat zien dat hij/zij zichzelf goed kent door een profiel te schrijven en te laten zien ‘Wat heb ik te bieden?’. 
We vroegen Lisette ook wat ze denkt van nieuwe manieren van solliciteren. Lisette: Een filmpje zou ik zeker bekijken als recruiter. Persoonlijk vind ik 6 seconde wel te kort. Wat kun je daarin nou over jezelf vertellen/laten zien? En Twitter? Lisette: Solliciteren gaat misschien wat ver, maar het eerste contact leggen zeker! Facebook vind ik minder geschikt. Facebook is persoonlijk en voor vrienden, niet zakelijk en dus ook niet om te solliciteren. Wel om je contacten aan te spreken dat je op zoek bent! Ook What’s app is niet geschikt, te direct, te snel, te laagdrempelig. Misschien als de app iets veranderd, maar je kan nooit je hele verhaal kwijt in 1 app’je. Dat betekent dat de recruiter altijd terug moet scrollen. Je cv  kan nooit duidelijk worden weergegeven op een klein scherm.