zaterdag 20 september 2014

Je ziet het meteen als er aandacht aan besteed is

Het panel van de maand september



Je ziet het meteen als er aandacht aan besteed is

Marjolein Lim is Recruiter bij JUMBO Supermarkten. Ze reageerde direct erg enthousiast op Twitter toen we de genomineerden bekend maakten: “Ze zien er allemaal goed uit, complimenten aan alle 5!”

Maar wat is dan een goed cv voor Marjolein: Smaken verschillen maar je ziet het meteen als er aandacht aan besteed is. Dat vind ik belangrijk! Verder heb ik een voorkeur voor 2 pagina’s en 3 is echt het maximum. Een cv blijft een zakelijk document dus niet te veel tierlantijntjes. Verder hoop ik vooral naast de persoonlijke gegevens, een korte persoonlijke omschrijving, werkervaring, opleiding, cursussen en aanvullende info (talen, software, hobby’s, etc) tegen te komen.

En wat zie je graag in een sollicitatie/motivatiebrief? Marjolein: Een toelichting waarom ze geïnteresseerd zijn in de baan bij JUMBO, omschrijving van persoonlijkheid / competenties. Het ergste zijn de brieven waarbij ze – een klassieke fout - vergeten zijn om de naam van het bedrijf of de functie aan te passen.

Staan jullie open voor open-sollicitaties? Ik sta er wel open voor, maar wij krijgen er honderden. Dus kandidaten maken de meeste kans als ze gericht solliciteren.
We zien steeds vaker dat bedrijven een speciale werken bij …….website hebben, vaak ook met bijbehorend Twitter-account. Hebben jullie ook een dergelijke website/Twitter-account en zo ja waar gebruiken jullie deze voor? Marjolein:  Wij maken zeer actief gebruik van onze site, jumbowerkt.nl We leiden zelfs al onze kandidaten naar deze site. Daar staan ook veel vacatures.

Als laatste vroegen we Marjolein welke functies lastig zijn te vervullen. Marjolein: We merken met name schaarste in specialistische functies, zoals bijvoorbeeld bepaalde IT functies.

Geef vooral aan wat je meeneemt. Welke meerwaarde ben jij voor het bedrijf?
Er staan bij ons op dit moment enorm veel vacatures open. Het is daarom prettiger als de kandidaat gericht solliciteert. Een goede open sollicitatie wordt gewaardeerd, zeker als de kandidaat duidelijk maakt welke meerwaarde hij/zij heeft voor het bedrijf.  Het antwoord komt van Annelieke Vos searcher bij DMG,bekend van Mandemakers Keukens, Piet Klerkx en de Keuken Kampioen, op onze vraag of DMG open staat voor open sollicitaties.

Alle vacatures staan op onze website werkenbijDMG.nl. Naast de vacatures vind je hier ook informatie over DMG. Verder zijn we ook nog actief op Facebook en via ons twitteraccount @werkenbijDMG. Via het twitteraccount willen we kandidaten die op Twitter zitten bewust maken van de vacatures die wij open hebben staan, met de vacature tweets proberen we ze naar onze website te trekken. We verwachten dat de sollicitanten die via Twitter zoeken op een van de links in onze tweets klikken. Dit zelfde principe passen we toe op Facebook.  Het zou fijn zijn als we op deze manier aan goede klantgerichte chauffeurs/bezorgers komen. Ook de goede actieve verkopers zijn schaars. En in de binnendienst is er een tekort aan goede orderverwerkers.

We hadden het ook over LinkedIn. Annelieke: Ja, we checken de kandidaat op LinkedIn, maar ook op Facebook en Twitter. Soms zoeken we zelf op LinkedIn. Voor sollicitanten geldt ook hier, zorg dat je LinkedIn-profiel op orde is. Verder is het belangrijk dat alles in 1 keer te zien is,  dus ook de contactgegevens zoals telefoonnummer of e-mailadres. 

Waar kijkt  Annelieke eerst naar, cv of brief? Annelieke: Ik kijk eerst naar het cv, ivm de recente werkervaring. Daarna neem ik de brief erbij. De gemiddelde brief krijgt een 5, ik heb nog geen sollicitatiebrief gezien die me “gepakt” heeft. Ik merk dat kandidaten steeds meer energie in hun cv stoppen, maar dat de brief een ondergeschoven kindje is. Ik wil niet lezen dat mensen solliciteren omdat ze werkloos zijn en moeten solliciteren.
Ik wil juist lezen waarom iemand denkt geschikt te zijn voor de functie. Geef niet aan wat je komt halen (bv: meer willen leren of mezelf ontwikkelen),  maar geef vooral aan wat jij meeneemt. Welke meerwaarde ben jij voor het bedrijfEen cv van 2 pagina’s leest het prettigst, ik wil het liefst in 1 oogopslag kunnen zien wat de kandidaat voor werkervaring heeft. In een cv ben ik vooral opzoek naar het recente werkverleden, opleiding, vaardigheden (die ook nodig zijn in de functie) en een profiel waarin de kandidaat heel kort uitlegt wie hij is en wat hij wil. 
Als je jezelf kunt verkopen met een tweet, dan kun je wellicht ook onze producten verkopen

Op www.monsterboard.nl hebben wij een eigen pagina ingericht waar stukjes zijn te lezen van onze medewerkers hoe het is om bij onze organisatie te werken. Ook werken wij hier met videomateriaal waarbij je een goed beeld krijgt wat voor type organisatie wij zijn, wat wij precies verkopen en waar we als organisatie een passende oplossing kunnen bieden. Uiteraard zijn hier ook de vacatures terug te vinden. Omdat wij een vacaturesite zijn , zijn onze vacature ook terug te vinden tussen de andere vacatures.

We hebben niet een eigen Monsterboard-vacature-twitter account maar sollicitanten kunnen de recruiters van Monsterboard wel bereiken via Twitter. De Recruiters van Monsterboard tweeten onze vacatures en er zijn zelfs medewerkers aangenomen naar aanleiding van hun tweet. Als je jezelf kunt verkopen met een tweet, dan kun je wellicht ook onze producten verkopen!

Aan het woord is Patricia Lakeman recruiter bij Monsterboard en net terug van een leuke vakantiebaan. Tijdens de zomerperiode was ze samen met collega Fleur Okker actief als monstercoachWe spraken ook met Patricia over de arbeidsmarkt: We merken dat onze klanten steeds meer moeite krijgen met het vinden van hoogopgeleide IT-ers en engineering professionals.

Over het cv en de brief heeft Patricia ook een duidelijke mening: In een cv graag volledige persoonlijke gegevens, opleiding en laatste 5 jaar werkervaring. Hoeveel kinderen, gescheiden, geloof en andere uitgebreide persoonlijke informatie die niet relevant is, laat het weg! Een cv van 3 pagina’s is echt wel het maximum. Is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal jaar werkervaring en soms de achtergrond (IT-ers vaker een langer cv).Maar nogmaals 3, is meer dan genoeg!

Wat zien jullie graag in een sollicitatie/motivatiebrief? Patricia: De match die een kandidaat zelf kan maken met de positie. Een duidelijk en nette manier van communiceren. En wat vooral niet? Patricia:
Spelfouten, verkeerde spelling van mijn eigen naam, kopie van sollicitatiebrief met nog de andere bedrijfsnaam erin vermeld.


Tot slot staan jullie open voor open-sollicitaties, Patricia: Ja zeker, er gebeurt altijd veel binnen onze organisatie en het is goed om contact te hebben met eventueel talent. Misschien komt dé vacature binnenkort wel beschikbaar. Ook laat het zien dat een kandidaat zich vindt aansluiten bij onze bedrijfscultuur en niet perse van de open vacature die er op dat moment is. Echter, het is wel altijd raadzaam voor (potentiele) kandidaten om onze site in de gaten te houden.
  
Recruiterspanel september
We hebben weer een heel boeiend recuiterspanel deze maand. Een recruiterspanel met zwaargewichten en dan hebben we het niet over de twee Jumbo’s in deze editie. Het dier-gehalte is hoog deze keer want ook de vos is tweemaal vertegenwoordigd.

 Hoogtijd om ons panel voor augustus voor te stellen:
  • Linda Vos-de Wit Recruiter a.i. bij Jumbo The Maritime Heavy Lift Company. Meer dan 22 jaar ervaring als personeelsadviseur en recruiter bij diverse scheepvaart, offshore, natte aannemerij en terminals bedrijven. In augustus 2011 gestart met Kupu-kupu gespecialiseerd als interim HR adviseur/recruiter bij nationaal en internationaal werkende organisatie's. 
  • De andere Jumbo mag dan natuurlijk niet ontbreken vinden wij. We zijn dan ook erg blij dat Marjolein Lim - van der Heijden, Senior Recruiter bij Jumbo Supermarkten, deze maand in ons panel zit. Als Senior Recruiter binnen Jumbo Supermarkten verantwoordelijk voor de portefeuilles Formule, Marketing en SCM.
  • Durf jij mee te delen in het succes van de no. 1 dienstverlener in Nederland op het gebied van IT? Dan ben je bij Minka van den Burg, Coporate recruiter bij Sogeti aan het goede adres. Minka is bij Sogeti Nederland verantwoordelijk voor de Werving & Selectie van: o.a. Security Professionals, Ethical Hackers, IAM & IT GRC Consultants, SIEM Specialisten,SAP BI/BO en BW Consultants.
  • Ook in het panel deze maand Annelieke Vos - van de Mortel, Recruiter bij De Mandemakers Groep. Annelieke: Ik zoek met creativiteit naar potentiële kandidaten. Dit zijn starters, ervaren en zeer ervaren specialisten in diverse vakgebieden. Deze kandidaten vind ik in de eigen kandidatendatabase, maar ook op jobboards en social media. Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Kijk dan voor vacatures op: www.werkenbijdmg.eu.
  • Deze maand is de Politie onze beste vriend. In ieder geval Ostar Roozenbeek. Ostar is ICT recruiter bij de Nationale Politie. Met een nieuwe landelijke ICT-architectuur op komst zijn nieuwe ICT’ers nodig. ICT’ers die niet alleen de ambitie hebben om de maatschappij veiliger te maken, maar ook de drive om de dienstverlening aan burgers te verbeteren. Behalve integriteit en zelfredzaamheid, is initiatief een goede eigenschap voor een mooie carrière bij de Politie. Aldus Ostar.
  • Misschien ken je haar als Monstercoach, maar in het dagelijks leven is Patricia Lakeman Recruiter bij Monsterboard. Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide en uitgegroeid tot marktleider op het gebied van online recruitment en dé specialist in carrièremanagement.
  • En ons panel wordt natuurlijk gecompleteerd door onze vaste waarde Ingrid Bredius.