Beter gevonden worden, begint met beter zoekbaar worden
Beter gevonden worden
Als sollicitatieLAB worden wij regelmatig op presentaties uitgenodigd. Zo waren we laatst bij een werklunch van Monsterboard. Een werklunch waar Monsterboard hun nieuwe manier van zoeken presenteerde: 6sense power cv. Een manier van slimmer zoeken in hun grote cv database, zeker voor bedrijven en recruiters een grote stap voorwaarts, maar het geeft ook sollicitanten de mogelijkheid om beter die baan te vinden die bij hun past. Het gaf ons verder veel inzicht in de wereld van de
zoekmachines en voor jullie dus de nodige tips om beter gevonden te worden.
Als sollicitatieLAB worden wij regelmatig op presentaties uitgenodigd. Zo waren we laatst bij een werklunch van Monsterboard. Een werklunch waar Monsterboard hun nieuwe manier van zoeken presenteerde: 6sense power cv. Een manier van slimmer zoeken in hun grote cv database, zeker voor bedrijven en recruiters een grote stap voorwaarts, maar het geeft ook sollicitanten de mogelijkheid om beter die baan te vinden die bij hun past. Het gaf ons verder veel inzicht in de wereld van de
zoekmachines en voor jullie dus de nodige tips om beter gevonden te worden.
58% maakt er gebruik van
Belangrijk om te weten: 58% van de werkzoekenden maakt gebruik van vacaturesites als Monsterboard om naar een baan te zoeken (in 2011 was dat nog 52%). Uploaden bijvoorbeeld hun cv of maken gebruik van de e-mailservice. “Beter vinden begint met beter zoeken” is de slogan van Monsterboard. Voor de sollicitant geldt zorg dat je gevonden kan worden.
Hoe ziet de zoekmachine je cv?
De eerste les is dan ook direct dat een min of meer traditioneel cv, het de zoekmachine gemakkelijker maakt om de relevante gegevens uit een cv te halen. Moderne cv’s, infographics, prezi cv’s e.d. zijn een ramp voor de zoekmachine! Het is goed om je te realiseren dat een zoekmachine je cv slechts ziet als een aantal termen waarop gezocht gaat worden, denk dus goed na over de termen/kwalificaties waarmee je gevonden wilt worden.
Wat kan er allemaal misgaan?
Er gaat ook veel mis in de wereld van het zoeken. Wat dacht je bijvoorbeeld van spelfouten, maar ook vervoegingen, afkortingen, synoniemen e.d.. Een eenvoudige zoekopdracht voor een projectmanager met ervaring met enterprise software en business development geeft al vlug 10.000 variaties.
Waar moet je aan denken als je als sollicitant gevonden wil worden:
Dus het is belangrijk om je als sollicitant ook te verplaatsen in hoe recruiters zoeken. Je ook te realiseren dat recruiters verschillend zijn, dus maak gebruik van verschillende termen.
Wij denken dat het goed is om een apart “uploadbaar cv” te maken en daar zoveel mogelijk zoektermen in te stoppen. We zagen ook dat laatst iemand in zijn cv een kopje had opgenomen: “kennis en vaardigheden in trefwoorden”
Hoe zoeken recruiters?
Recruiters doorzoeken verschillende databases met cv’s en dat is tot nu toe toch een soort van handwerk. In de wereld van de zoekmachines heet dat ‘boolean search’ en de recruiter die daar het handigst in is, vindt de beste cv’s.
Voor jou als sollicitant is dat toch een soort tombola. Zeker als je bedenkt dat een search vaak tientallen cv’s oplevert. Maar als jouw cv er dan uit is gekomen, dan is het weer zaak om op te vallen. Zorg dat de zaken die echt belangrijk zijn en waarmee jij je kan onderscheiden in de samenvatting of in de job-title staan. Want na de uitgebreide search is dit het enige dat recruiters daadwerkelijk lezen. Dus bijvoorbeeld ‘internationaal projectleider i.p.v. projectleider’.
Talen en vaardigheden
Ook kwam, niet helemaal toevallig, aan de orde dat talen en vaardigheden steeds belangrijker worden. Recruiters zijn vooral nieuwsgierig hoe goed je in je talen bent of hoe ervaren je bent met het werken met ERP-systemen.
Ook kwam, niet helemaal toevallig, aan de orde dat talen en vaardigheden steeds belangrijker worden. Recruiters zijn vooral nieuwsgierig hoe goed je in je talen bent of hoe ervaren je bent met het werken met ERP-systemen.
Het is op zich dan ook raar dat sollicitanten in hun cv weinig aandacht besteden aan hun taalvaardigheid of andere vaardigheden. In het gunstigste geval aan het eind van het cv wordt dit vermeld. Er zijn maar weinig mensen die vermelden hoe lang ze bijvoorbeeld al in een werkomgeving werken waar de voertaal Engels is. Dus weer een tip vermeldt niet alleen je taalvaardigheid maar ook het aantal jaar. Natuurlijk geldt dat ook voor andere vaardigheden.
De volgende generatie zoekmachines
Monsterboard presenteerde dus zijn nieuwe semantische manier van zoeken en gaf een goed doorkijkje wat er gaat veranderen. Met power cv maakt Monsterboard het voor recruiters en werkzoekenden gemakkelijker.
Monsterboard presenteerde dus zijn nieuwe semantische manier van zoeken en gaf een goed doorkijkje wat er gaat veranderen. Met power cv maakt Monsterboard het voor recruiters en werkzoekenden gemakkelijker.
Kern van het verhaal is wel dat wordt gekeken naar de context van de zoekopdracht en automatisch ook wordt gezocht naar alternatieve namen voor functies en vaardigheden. Ook afkortingen, synoniemen, acroniemen en anders gespelde varianten van trefwoorden worden automatisch meegenomen.
Een ander verschil is dat de hits op trefwoorden worden gewogen. Voor recruiters worden mogelijke kandidaten in volgorde geplaatst(iemand met de vaardigheid Engels komt lager in de zoek resultaten te voorschijn dan iemand die gedurende 6 jaar Engels heeft gesproken). Voor sollicitanten wordt de nieuwe zoektechniek gebruikt om functies te vinden die beter bij je cv passen. En natuurlijk is ook de gebruikersvriendelijkheid sterk verbeterd.
De tips voor sollicitanten op een rijtje.
Ofschoon we vinden dat de nieuwe zoekmethode veel voordelen heeft, zijn er natuurlijk ook nog veel traditionele zoekmachines. De tips op een rijtje:
Ofschoon we vinden dat de nieuwe zoekmethode veel voordelen heeft, zijn er natuurlijk ook nog veel traditionele zoekmachines. De tips op een rijtje:
“Beter gevonden worden, begint bij goed zoekbaar worden.”
Eigenlijk geldt ook hier weer, denk goed na, wat is belangrijk is om gevonden te worden. Verplaats je in de recruiter, denk na hoe hij zoekt!
De spreuk van Monsterboard is: “Beter vinden, begint bij beter zoeken”. Voor sollicitanten zouden wij hier van maken: “Beter gevonden worden, begint bij goed zoekbaar worden.”
De spreuk van Monsterboard is: “Beter vinden, begint bij beter zoeken”. Voor sollicitanten zouden wij hier van maken: “Beter gevonden worden, begint bij goed zoekbaar worden.”